28 Oktober 2014

Menggila Jeruk Asam Boi

fenomena sekarang kat laman sosial "jeruk asam boi".. dengar saja buat kecur air liur.. hu3.. bagi mereka yang penggemar asam, ini merupakan satu cadangan menu yang terbaekkk.. hu3.. tp ingt, jangan makan semasa perut kosong.. kepada penjual pulak, ini merupakan satu sumber rezeki sebab permintaan terhadap jeruk asam boi ni, amat lah menggalakkan.. sehingga apa yang didengari, mangga pun dah susah nak dapat dan harga mula naik.. malah, debu asam boi pun dah kehabisan stok..

hu3.. penangan jeruk asam boi.. tapi kepada sesiapa yang bukan penggemar asam, bagi apa pun, x mahu punyer..hi3.. tapi pada mereka yang gemar, sah2, lepas baca coretan ni,terus pi cari kat mana2.. kikiki..

ok, kat bawah ni, adalah resepi untuk buat jeruk asam boi.. perghhh..terbaekkk...

Mangga atau Mempelam atau buah Pauh muda. Nak lagi syok yang dianggap kirau atau hampir nak masak. Sebabnya? Tak adalah keras sangat nak makan nanti. Tapi ada yang kata, elok yang muda belia, sebab bila jadi jeruk, dia akan jadi lembut. Ok .. itu terpulang pada citarasa, sebab itu buat sendiri lebih afdal kalau tekak ni susah nak terima citarasa orang lain... ye tak?

Asam Boi. Yang ini anda boleh dapati dengan mudahnya di kedai-kedai. Fenomena jeruk Mangga terkini kena letak Asam Boi, kata mereka lebih asyik ... hoho ...

Gula. Bahan penting untuk menjadikan Mangga tadi bertukar menjadi jeruk. Kuantitinya banyak, saya boleh katakan ia mestilah lebih dua kali ganda daripada bahan utama Mangga itu tadi. Jika ada Mangga dalam 3 bijik, paling kurang gula nak kena ada 9 sudu besar gula.

Garam. Ada yang letak, ada yang tak letak. Bagi saya elok letak sedikit sebagai penambah perisa. Ia bergantung dengan Asam Boi tadi, kalau letak Asam Boi banyak, maka garam ni boleh dianggap tak perlu pun, sebab Asam Boi ada rasa manis, masin gitu ... :)

Dan bahan yang dianggap cukup penting untuk jadikan jeruk Mangga kick .. ialah cili api. Cili Api mestilah dari jenis berapi-api pedasnya. Banyak atau sedikit terpulang kepada anda. Kalau mahu lebih pedas, maka letakkanlah banyak ... segengam pun tak mengapa.

Teknik Menggaul Kena Betul

Caranya ... mula masukkan Mangga muda tadi ke dalam bekas dan masukkan gula. Gaul sehingga sebati. Oh ya, jangan lupa potong kecil-kecil buah Mangga tadi, saiz potongan penting supaya ia senang mudah nak dijerukkan. Jika besar sangat, nanti tak rasa sebatian campuran nanti. Jadi, saya syorkan ia dipotong kecil, tetapi tidak terlalu kecil. Pastikan juga sebelum dicampur dan digaul, Mangga tidak terlalu berair atau basah.

Bila dah gaul Mangga dengan gula sehingga sebati, barulah dimasukkan Asam Boi. Anda akan lihat, campuran sebati Mangga, gula dan Asam Boi akan keluarkan sedikit cecair. Jadi, tak perlu tambah air.

Kemudian, masukkan sedikit garam jika perlu. Bab ni anda kena rasa sedikit. Kalau macam tak ada kelainan 3 rasa, barulah masukkan garam.

Lepas tu, masukkan bahan terakhir iaitu cili api. Potong cili api ini kecil-kecil, lagi halus lebih baik. Sebabnya mudah untuk bahan-bahan itu bergaul mesra dan rasa pedas itu terserap dalam sebatian tadi. Gaul dan gaul .. dan gaul ... sampai nampak semua dah sekata rata.

Masukkan dalam bekas bertutup.

Siap.

Masukkan sebatian atau campuran jeruk Mangga ini ke dalam peti ais. Biarkan selama 4-5 jam. Lebih sejuk, lebih sedap ... baru anda akan terasa kemanisan gula, keserasian rasa Asam Boi, dan pedasnya cili api tadi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan