DISEDIAKAN OLEH : PN MIMI HAMIZA BT IBRAHIM
PERSEPSI
PELAJAR TERHADAP PEMERIKSAAN SENDIRI PAYUDARA
BAB
1
PENGENALAN
1.0
Latar Belakang Kajian
Kanser bermula apabila sel-sel di bahagian badan mula berkembang
di luar kawalan. Pertumbuhan sel kanser adalah berbeza daripada pertumbuhan sel
yang normal. Sel-sel kanser juga boleh menyerang tisu lain, di mana sel-sel
norma tidak boleh melakukannya. Sel-sel menjadi sel kanser kerana kerosakan
kepada DNA. Dalam sel normal, apabila DNA mendapat kerosakan, sel tersebut sama
ada “dibaiki” atau mati. Namun, dalam sel kanser, DNA yang rosak tidak
“dibaiki”, tetapi sel tersebut tidak akan mati dan akan mewujudkan sel-sel baru
yang tidak diperlukan oleh badan. Jenis kanser adalah berbeza-beza dari segi
perkembangan dan rawatan (Azam Bin Fikri, 2012).
Barah payudara merupakan kanser yang paling tua di dunia yang
diketahui oleh manusia sebagai “kanser ketumbuhan dalam manusia”. Penghuraian
tentang kanser telah diketahui oleh orang Mesir purba sejak berkurun lamanya.
Pada zaman tersebut, tiada istilah kanser atau barah digunakan. Pelbagai
pandangan dan pendapat oleh para penyelidik kesihatan menyatakan bahawa,
penyakit ini tidak mempunyai cara untuk dirawat dan selama berabad-abad, para
doktor tidak mampu merawat penyakit ini. Tetapi, pada kurun ke-17, apabila
pemahaman tentang sistem peredaran darah telah diperkenalkan, para doktor telah
berjaya memahami tentang hubungan antara kanser payudara dan nodus limfa di
ketiak. Pakar bedah berbangsa Perancis iaitu Jean Louis Petit (1750) dan pakar
bedah berbangsa Scottish iaitu Benjamin Bell (1806) merupakan pakar bedah yang
terawal yang berjaya membuang tisu (kanser) payudara (Abd Aziz Bin Mohamad,
2012). Kanser payudara adalah kanser yang paling tinggi dan penyebab utama
kematian di kalangan wanita di Malaysia. Kanser payudara berpunca dari sel-sel
dalam tisu payudara yang berkembang dalam keadaan yang tidak terkawal. Jika
tidak dikesan dan dirawat secepat mungkin, kanser payudara boleh merebak ke
kelenjar limfa dan bahagian-bahagian lain seperti tulang, paru-paru dan hati
(Cafem, 2008).
Secara relatif, mengikut bancian organisasi kanser setiap
100,000 wanita di dunia, 25 orang meninggal dunia disebabkan kanser payudara.
Dari 100,000 wanita, 127 orang adalah penderitaan kanser payudara (Cafem, 2008).
Peratus kanser payudara yang tertinggi adalah di Eropah Utara dan Amerika
Utara, sederhana di Negara-negara Mediterranean dan Amerika Selatan serta
paling rendah di Asia dan Afrika. Pada tahun 2000, terdapat 1,050,346 kes
dilaporkan dengan 372,969 kematian akibat kanser payudara diseluruh dunia
(A.Kadir Bin Mohammad, 2012). Di Malaysia, daripada 56% jumlah bilangan pesakit
kanser, 18% adalah penghidap penyakit kanser payudara (Cafem, 2008). Kanser
payudara merupakan kanser yang paling biasa keseluruhnya dan kanser paling
biasa di kalangan semua wanita dari umur 20 tahun di Malaysia bagi tahun 2002
dan 2003. Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan menghidap
kanser payudara dalam hayat mereka.
Anggaran oleh Agensi Antarabangsa untuk penyelidikan dalam kanser iaitu
Globocan 2000 melaporkan bahawa pada tahun 2000, terdapat 3,825 kes dilaporkan
dan 1,707 kematian akibat kanser payudara di Malaysia. Globocan 2000
menganggarkan secara kasar kadar kanser payudara di Malaysia sebanyak 34.9 per
100,000 orang dengan Age-Standardised
Incidence Rate (ASR) adalah 41.9 per 100,000 orang. Pada
tahun 2006, National Cancer Registerya menyatakan kes kanser payudara meliputi
9,974 lelaki dan 11,799 perempuan. The
Age-Standardised Incidence Rate (ASR) untuk semua kanser pada tahun 2006
mengikut jantina ialah 131.3 per 100,000 dan 5 jenis kanser yang paling utama
mengikut populasi di Semenanjung Malaysia pada tahun 2006 ialah payudara,
kolorektal, paru-paru, servix, dan nasopharynx (A.Kadir Bin Mohammad, 2012).
Apa yang dapat dilihat, masih ramai dikalangan masyarakat di
Malaysia tidak sedar tentang betapa pentingnya penjagaan dan pencegahan kanser
payudara (Hidayat Shariff, 2011). Kanser payudara boleh dicegah jika dikesan
dan dirawat awal. Kanser payudara adalah salah satu kanser yang paling mudah di
kesan dan pengesanan boleh dilakukan dengan pemeriksaan payudara. Semua wanita
yang berusia 20 tahun dan lebih perlu melakukan pemeriksaan sendiri payudara
(PSP) pada setiap bulan sepanjang hayat mereka (Feroz Bin Othman, 2012).
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) boleh dilakukan sendiri di rumah atau di
mana-mana tempat persendirian. Teknik yang betul serta cara yang mudah telah
diperkenalkan bagi memberi kesedaran dan kemudahan kepada masyarakat (George
Smith, 2008). Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) membolehkan masyarakat
mengenali payudara sendiri. Apabila PSP dilakukan secara tetap iaitu sebulan
sekali, ia akan membolehkan anda mengesan kelainan dan perubahan pada payudara
sendiri. Walaubagaimana pun, PSP tidak boleh menggantikan pemeriksaan klinikal
oleh doktor, namun ia boleh membantu mengesan kanser payudara lebih awal
(Norhayati Binti Omar, 2000).
Namun, pelbagai persepsi tentang Pemeriksaan Sendiri Payudara
(PSP) dikalangan pelajar kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College
Kota Bharu (MGCKB). Pelbagai andaian, pemahaman dan penerimaan telah diterima
dikalangan pelajar. Persepsi pelajar tentang kesedaran Pemeriksaan Payudara perlu di ambil perhatian. Menurut Bimo
Walgito (1998) menyatakan persepsi merupakan satu proses yang terjadi di dalam
diri individu yang dimulai dengan penerimaan ransangan yang disedari dan
diketahui oleh individu sehingga individu dapat mengenali dirinya sendiri dan
keadaan disekitarnya (Shvoong, 2012).
1.1
Pernyataan Masalah
Keberkesanan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) adalah
cara awal mengesan kanser payudara. Ia amat berguna untuk meningkatkan tahap kesedaran
di kalangan wanita tentang perubahan yang berlaku pada payudara dan tubuh
mereka sendiri. Kementerian Kesihatan Malaysia telah mewawarkan PSP sebagai aktiviti
dalam amalan gaya hidup sihat. Pendidikan mengenai PSP telah disalurkan melalui
media cetak dan elektronik. (D.Farhani 2003)
Berdasarkan perkembangan ini, penyelidik akan
melakukan satu kajian yang melibatkan pelajar
Diploma Kejururawatan semester 8 seramai 50 orang, berumur 19 hingga 25 tahun di
Masterskill Global College Kota Bharu, Kelantan (MGCKB). la bertujuan untuk
mengkaji adakah amalan PSP di kalangan responden serta hubungannya dengan
pengetahuan dan sikap responden terhadap PSP.
1.2
Persoalan Kajian
1.2.1
Apakah persepsi pelajar terhadap amalan Pemeriksaan Sendiri Payudara
(PSP)?
1.2.2
Berapakah peratusan pelajar yang mengamalkan Pemeriksaan Sendiri
Payudara (PSP) dengan cara yang betul?
1.2.3
Apakah sumber pengetahuan pelajar tentang PSP dan kanser payudara?
1.2.4
Apakah tahap keyakinan diri pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB) bersikap positif semasa melakukan
Pemeriksaan Semula Payudara (PSP)?
1.3
Objektif
Kajian
1.3.1 Objektif
Umum
Untuk
mengenalpasti keberkesanan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) di kalangan
pelajar Diploma Kejururawatan semester
8 di Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB)
1.3.2 Objektif
Khusus
1.3.2.1 Untuk
mengenalpasti persepsi pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill
Global College Kota Bharu (MGCKB) tentang amalan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
1.3.2.2 Untuk
mengenalpasti tahap pengetahuan
pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College Kota
Bharu (MGCKB) dalam mengamalkan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
1.3.2.3 Untuk
mengenalpasti bagaimana dan dari mana sumber maklumat yang diperolehi oleh pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill
Global College Kota Bharu (MGCKB) mengenai Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
dan kanser payudara
1.3.2.4 Untuk
mengenalpasti tahap keyakinan diri pelajar Diploma semester 8 di Kejururawatan
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB) adalah positif semasa melakukan
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP
1.4
Kepentingan
kajian
1.4.1 Memberi
kesedaran kepada pelajar Diploma semester 8 di Kejururawatan Masterskill Global
College Kota Bharu (MGCKB) betapa pentingnya Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
agar kanser payudara dapat dikesan pada
peringkat awal
1.4.2 Tahap
pengetahuan dapat dipertingkatkan dengan menyalurkan maklumat yang betul mengenai Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
mengikut teknik dan amalan yang betul
1.4.3 Memudahkan
pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College Kota
Bharu (MGCKB) mengetahui bagaimana dan di mana sumber maklumat mengenai
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) boleh diperolehi dan didapati dengan cara
yang mudah
1.4.4
Mewujudkan
sikap yang positif, rajin, selesa serta meningkatkan tahap keyakinan diri dalam
diri pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College
Kota Bharu (MGCKB) terutama semasa melakukan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
1.4.5
Mendedahkan
kepada pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College
Kota Bharu (MGCKB) betapa pentingnya mengamalkan gaya hidup yang sihat
1.5 Limitasi Kajian
1.5.1 Penyelidik tidak mempunyai masa yang cukup kerana kajian yang
dijalankan terlalu singkat
1.5.2 Semasa borang soal selidik diedarkan, tidak semua borang tersebut
dikembalikan
1.5.3 Penyelidik hanya menjalankan kajian terhadap pelajar Diploma
Kejururawatan semester 8 sahaja
1.6 Definisi Istilah
1.6.1 Kanser
Payu Dara:
1.6.2 Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP):
Pemeriksaan Sendiri Payudara
bagi mengesan kehadiran benjol pada payudara perlu dilakukan sendiri setiap
bulan, iaitu pada tiga atau empat hari selepas haid (Norhayati Binti Omar,
2000).
1.6.3 Persepsi:
Persepsi
merupakan interprestasi tentang apa yang dilihat dan dirasakan oleh individu.
Persepsi juga sebagai satu proses bagaimana manusia memproses dan mengendalikan
pelbagai maklumat yang didapati daripada persekitarannya dengan menggunakan
pancaindera (Shvoong, 2012).
1.8 Rumusan bab
Sebagai bab pengenalan, Bab I
telah diberitahu dengan
asas-asas kajian.
Latar belakang kajian telah membantu untuk memberi maklumat ringkas mengenai pemeriksaan sendiri
payudara dan kanser payudara. Bab ini telah
membincangkan pernyataan masalah, kepentingan, matlamat dan soalan penyelidikan
kajian. Tiga soalan penyelidikan dibentangkan untuk membantu menetapkan fokus kajian.
Selain daripada itu, bab ini juga
menjelaskan definisi terma
dan batasan kajian. Bab seterusnya, Bab II akan membincangkan mengenai kajian literatur
lepas yang berkaitan dengan persepsi,tahap pengetahuan dan amalan pemeriksaan
sendiri payudara
BAB II
SOROTAN LITERATUR
2.0 Pengenalan
Bab ini akan bermula
dengan meletakkan asas kajian yang termasuk
dengan isu-isu yang
berkaitan dengan kanser payudara, gejala dan tanda kanser
payudara, pencegahan kanser payudara, pemeriksaan sendiri payudara, dan cara
melakukan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP). Bab ini termasuk
beberapa pandangan dan hujah-hujah mengenai pentingnya melakukan PSP
untuk mengesan tanda awal keabnormalan pada payudara sendiri.
2.1 Kanser
Payudara
Kanser payudara adalah kanser wanita yang
paling utama dan ianya boleh berlaku kepada setiap wanita pada sebarang umur.
Walau bagaimanapun kanser payudara adalah berkait rapat dengan umur, semakin
lanjut usia wanita semakin tinggi kemungkinan untuk mengidap kanser payudara.
Pada usia 30 tahun , 1 di dalam 280 wanita berkemungkinan mengidap kanser
payudara tetapi pada usia 50 tahun, kemungkinannya meningkat kepada 1 di dalam
40 orang wanita (Azam Bin Fikri, 2012).
Menurut laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan 2003, sebanyak
3,738 kes kanser payudara telah dilaporkan pada tahun 2002 di Semenanjung
Malaysia. Peratus kes kanser payudara di Malaysia adalah 46.2% bagi 100,000
populasi. Golongan yang paling ramai menghidap kanser payudara di Malaysia
adalah dalam lingkungan usia 50 hingga 59 tahun. Hasil daripada Laporan Daftar
Kanser Kebangsaan 2002 dan 2003, kanser payudara adalah paling ramai dikalangan
kaum Cina, kemudian diikuti kaum India dan paling sedikit kaum Melayu. Kanser
payudara boleh juga berlaku dikalangan kaum lelaki tetapi peratus atau
jumlahnya terlalu rendah iaitu cuma 1% daripada keseluruhan kes kanser payudara
(Rushdan Bin Noor, 2008).
Pada tahun 2002 dan 2003, kanser payudara menyumbang 31%
daripada jumlah kes kanser wanita yang didiagnosis. Age-Standardised Incidence Rate
(ASR) daripada kanser payudara dikalangan
wanita ialah 52.8% per 100,000 orang pada tahun 2002 dan 46.2% bagi setiap
100,000 orang pada tahunb 2003. Dikalangan kaum Cina, kadarnya lebih tinggi
dengan 70.1 bagi setiap 100,000 orang. Manakala, bagi kaum India pula, kadar
piawai umur sebanyak 61.7% bagi setiap 100,000 orang dan yang paling rendah
dikalangan kaum Melayu dengan kadar 41.9% bagi setiap 100,000 orang. Namun,
kadar ini menurun pada tahun 2003, di mana kadarnya bagi kaum Cina sebanyak
59.7%, kaum India sebanyak 55.8% dan kaum Melayu sebanyak 33.9% (A.Kadir Bin
Mohammad, 2012).
2.2 Gejala dan tanda kanser payudara
Menurut D.Farhani (2003), masalah utama untuk
mengenalpasti kanser payudara adalah untuk mengesannya pada peringkat awal.
Kanser payudara pada peringkat awal tidak menunjukkan sebarang tanda dan wanita
yang menghidapnya tidak mempunyai sebarang gejala yang mencurigakan dan sukar
dikesan (Rushdan Bin Noor, 2008).
|
2.3 Pencegahan Kanser
Payudara
Pengetahuan yang cukup mengenai kanser
payudara adalah amat penting dan merupakan langkah pertama dalam usaha mencegah
kanser payudara. Setiap wanita perlu mengetahui apa itu kanser payudara, cara
merebak, komplikasi-komplikasi yang mungkin berlaku dan bagaimana ianya
dikesan. Dengan pengetahuan ini, wanita-wanita akan lebih berhati-hati dan akan
berjumpa dengan doktor lebih awal untuk pemeriksaan ( Azam Bin Fikri, 2012).
Antara
langkah-langkah pencegahan kanser payudara:
•
PEMERIKSAAN
SENDIRI PAYUDARA (PSP)
Pemeriksaan sendiri payudara secara berkala
adalah penting untuk mengesan sebarang kelainan kepada payudara wanita (George
Smith, 2008).
•
PEMERIKSAAN KLINIKAL PAYUDARA
Di samping
melakukan sendiri pemeriksaan payudara, wanita juga digalakkan mendapatkan
pemeriksaan dari petugas-petugas perubatan termasuk doktor dan jururawat yang
terlatih. Wanita yang berusia 20 tahun ke atas digalakkan mendapat pemeriksaan
klinikal payudara 3 tahun sekali sehingga berusia 40 tahun. Selepas 40 tahun,
mereka digalakkan mendapat pemeriksaan setahun sekali (A.Kadir Bin Mohammad,
2012).
•
UJIAN
MAMOGRAFI
Ujian mamografi adalah ujian X-Ray ke atas
payudara. Ia merupakan salah satu kaedah saringan untuk mengesan kemungkinan
kanser payudara. Kaedah mamografi adalah kaedah saringan yang paling utama
untuk kanser payudara. Kajian menunjukkan ujian mamografi ke atas wanita
berusia lebih 40 tahun telah dapat mengurangkan kadar kematian akibat kanser
payudara sebanyak 18% . Walau bagaimanapun mamografi bukanlah 100% berkesan,
kajian menunjukkan mamografi gagal mengesan kanser payudara di dalam lingkungan
10-15% daripada jumlah kanser payudara. Wanita harus faham bahawa mamografi
adalah ujian saringan yang memerlukan pemeriksaan dan ujian lanjut (Abd Aziz
Bin Mohammad, 2012).
2.4 Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
Sejak dari dahulu lagi, risiko
kanser payudara di kalangan wanita adalah 1 bagi setiap 8 orang. Lebih awal
kanser payudara dikesan, lebih besar peluang untuk rawatannya berjaya.
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) merupakan satu kaedah yang sangat mudah,
penting dan berkesan untuk mengesan kanser payu dara di peringkat awal. Apabila
PSP dilakukan secara tetap iaitu sekali sebulan, ia akan membolehkan mengesan
kelainan dan perubahan pada payudara sendiri. Meluangkan beberapa minit sebulan
untuk membuat PSP mungkin boleh menyelamatkan nyawa sendiri (Norhayati Binti
Omar, 2000).
Jika masih datang haid, PSP patut dibuat 3 hari
selepas haid “berhenti” ataupun 7 hingga 10 hari selepas bermulanya haid. Kalau
sudah putus haid ataupun telah membuat pembedahan rahim (histerektomi), PSP
patut dibuat pada hari atau tarikh yang sama setiap bulan. Hari yang senang
diingati adalah hari pertama setiap bulan (Feroz Bin Othman, 2012).
Tanda-tanda yang perlu diperhatikan:
|
• benjolan di payudara atau
ketiak
• perubahan luar biasa
tekstur, bentuk, saiz payudara
• kulit payudara berkedut
• puting payudara tertarik ke
dalam
• pendarahan atau lelehan
luarbiasa dari puting payudara
|
|
|
Contoh: Pangkah (Ë)
menunjukkan tempat di mana terasa
kelainan. Kalau membayangkan payudara sebagai “muka jam”, pangkah ini berada di
payudara sebelah kiri jam 3:00 (pukul 3)
dan 4 sentimeter daripada puting.
Rekodkan apa-apa perubahan atau kelainan dengan
menggunakan gambarajah supaya boleh mengingati tempat terasanya kelainan dan
ini membolehkan membuat perbandingan
dari sebulan ke bulan yang berikutnya.
2.5 Cara melakukan pemeriksaan sendiri payudara (PSP)
Mengikut Feroz Bin Othman (2012) mengatakan, terdapat beberapa cara Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) iaitu:
2.5.1 Melihat perubahan di hadapan cermin:
•
Tanggalkan pakaian pada
paras pinggang dan berdiri di hadapan cermin. Angkat kedua-dua tangan ke atas.
Memerhati saiz, bentuk, kulit dan keseimbangan payudara daripada beberapa
sudut. Tangan diletak di sisi badan. Pusing ke kiri dan ke kanan dan memerhati payudara
sekali lagi. Selepas itu, memerhatikan payudara apabila menegangkan otot
bahagian dada dengan mencekak pinggang dan menolak ke bawah.
2.5.2 Mengesan
dengan cara berbaring:
•
Untuk memeriksa payudara kanan,
letakkan bantal di bawah bahu kanan. Ini adalah untuk menaikkan bahagian yang
akan diperiksa. Kemudian letakkan tangan kanan di bawah kepala. Ini akan “menggemukan”
payudara yang lebih “leper” dan kurang bergerak semasa pemeriksaan dibuat.
•
Gunakan tangan kiri untuk
memeriksa payudara sebelah kanan. Gunakan tapak jari (finger pads) untuk menekan secara sistematik seluruh payudara.
Pastikan tapak jari adalah selari dengan permukaan kulit payudara. Kaedah
urutan menegak, pusingan (circular)
atau wedge boleh digunakan. Pilihlah
sistem yang rasa sesuai dan gunakan kaedah yang sama setiap kali pemeriksaan
dilakukan. Periksalah untuk benjolan.
•
Jangan lupa memeriksa seluruh
payudara dan ketiak. Puting patut diperiksa untuk lelehan tetapi jangan menekan
payudara dan puting terlalu kuat untuk mengeluarkan lelehan.
•
Tukarkan bantal ke bawah bahu
kiri untuk memeriksa payudara kiri dengan tangan kanan.
. Rajah menunjukkan pemeriksaan yang betul :
BAB III
METODOLOGI
3.1 Pengenalan
Mengikut ODEC
(1996) menyatakan di dalam Oxford Compact English Dictionary mendefinisikan
kajian sebagai “the systematic investigation into and study of materials,
and sources, in order to establish facts and reach new conclusions”.
Manakala, mengikut Graziano dan Raulin (1996) mendefinisikan kajian dengan
lebih ringkas sebagai suatu pencarian yang sistematik terhadap maklumat serta
suatu proses penyelidikan. Mengikut Adams dan Schvaneveldt (1985), metodogi
kajian merupakan suatu proses, suatu set perkakasan bagi melaksanakan suatu penyelidikan
dan perolehan maklumat, serta juga suatu seni bagi melaksanakan suatu karya
sains (Ku Azril Bin Ridzhiema, 2003).
Bab ini mengkaji kaedah
yang dipilih untuk
mendapatkan data mengenai persoalan
kajian. Ini termasuk reka bentuk
penyelidikan yang digunakan oleh pengkaji untuk mengumpul
data dalam kajian ini. Kaedah yang digunakan
untuk kajian ini adalah dari segi kuantitatif. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik. Selain daripada itu, penyelidik
menerangkan persampelan
yang terlibat dalam kajian ini.
Perbincangan mengenai prosedur pengumpulan
data juga akan diterangkan. Ini termasuk penerangan mengenai prosedur mengumpul data melalui
soal selidik. Bahagian akhir bab ini
akan menjelaskan bagaimana
data akan diproses dan
dianalisis.
3..2 Rekabentuk kajian
Penyelidikan reka bentuk merujuk cara
maklumat dikumpul. Reka bentuk penyelidikan adalah proses bagaimana penyelidik mendapatkan maklumat dari permasalahan yang berlaku. Kajian yang akan dilakukan dalam
penyelidik ini adalah bersifat kuantitatif. Secara umumya, Fielding dan Schreier (2001) telah
mengklasifikasikan bahawa antara jenis metodologi kajian salah satunya adalah
kuantitatif. Menurut Neuman (2000), kaedah kuantitatif merupakan suatu
pertanyaan terhadap masalah yang telah dikenalpasti yang mana berdasarkan
kepada pengujian suatu teori yang digubah oleh pembolehubah, diukur melalui
perwakilan nombor, dan dianalisa menggunakan teknik statistikal. Kaedah kajian
kuantitatif yang biasa ialah kajian eksperimental dan kajian tinjauan (Ku Azril
Bin Ridzhiema, 2003).
Pada asasnya, kaedah kuantitatif adalah berdasarkan kepada pengumpulan
dan analisis data berangka yang diperolehi daripada soal selidik, ujian,
senarai semak dan kertas rasmi yang lain dan instrumen pensel untuk menjawab
soalan mengenai topik semasa pengajian. Ia adalah teknik yang kurang bergantung pada temu bual, pemerhatian, melibatkan beberapa soal
selidik, fokus pada kumpulan, laporan subjektif dan kajian kes tetapi adalah lebih tertumpu
kepada pengumpulan dan analisis data berangka dan statistik. Sebab untuk menggunakan kaedah ini adalah kerana pengkaji
berpendapat bahawa analisis data kuantitatif menyediakan asas yang kukuh untuk penerangan dan analisis (Massofa, 2008).
3.2 Lokasi kajian
Kajian ini dilakukan di
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB).
3.3 Subjek kajian
3.3.1 Populasi
Shvoong (2011) mentakrifkan populasi
sebagai satu kumpulan kajian yang
penyelidik yang umum
dan sampel adalah sub kumpulan populasi yang sama di mana, populasi adalah
sekelompok orang, kejadian atau segala sesuatu yang memiliki karakteristik
tertentu (Shvoong, 2011). Bagi kajian
ini, populasi adalah terdiri daripada pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di Masterskill Global College Kota
Bharu (MGCKB) iaitu seramai 50 orang. Dalam memilih
sampel untuk kajian ini, beberapa kriteria diambil kira. Kebanyakan
pelajar tinggal di kolej yang
disediakan oleh universiti, ia adalah lebih mudah untuk
mengedarkan soal selidik kepada pelajar kerana ia boleh dilakukan bila-bila masa dalam
seminggu, walaupun pada hujung
minggu. Di samping itu boleh berjumpa dengan mudah
kerana penyelidik juga merupakan bekerja di MGCKB. Pemilihan sampel
telah dibuat atas alasan bahawa mereka mempunyai banyak masa dan pelaksanaan instrumen
penyelidikan boleh dijalankan mengikut keselesaan mereka (Creswell 1994).
3.3.2 Sampel kajian
Permintaan yang semakin meningkat untuk penyelidikan telah mencipta satu
keperluan yang lebih cekap untuk menentukan saiz sampel
yang diperlukan untuk populasi yang diberikan. Menurut Hidayat Shariff (2011),
saiz sampel ditentukan
oleh empat faktor; iaitu berapa
banyak kesalahan pensampelan
boleh diterima, saiz populasi, adakah populasi berkaitan dengan ciri-ciri kepentingan, dan anggaran
subkumpulan terkecil dalam
sampel yang diperlukan (Hidayat Shariff,
2011). Daripada jumlah populasi yang dipilih
iaitu seramai 50 respondan, jumlah sampel yang ditentukan menurut Krijcie dan
Morgan adalah seramai 44 orang sampel. Bagi
mendapatkan jumlah bilangan sampel yang minimum, kaedah Krijcie dan Morgan
digunakan.
Rajah
di bawah menunjukkan saiz sampel mengikut kaedah Kriejcie dan Morgan
N
|
S
|
N
|
S
|
N
|
S
|
10
|
10
|
35
|
32
|
60
|
52
|
15
|
14
|
40
|
36
|
65
|
56
|
20
|
19
|
45
|
40
|
70
|
59
|
25
|
24
|
50
|
44
|
75
|
63
|
30
|
28
|
55
|
48
|
80
|
66
|
Krejcie, Robert V.,
Morgan, Daryle W., “Determining Sample Size for Research
Activities”,Educational and Psychological Measurement, 1970.
Note: “N” = saiz populasi
“S” = saiz sampel
3.3.3 Kriteria penyertaaan
Ciri-ciri inklusi
-
Memahami
Bahasa Malaysia
-
Warga
negara Malaysia.
-
Terdiri
daripada pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 Masterskill Global College
Kota Bharu (MGCKB)
3.4 Instrumen
3.4.1 Borang soal
selidik
Selidik adalah alat yang sesuai
digunakan untuk menjalankan kajian
secara kuantitatif. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada borang soal selidik. Ia adalah bermanfaat untuk menentukan ciri-ciri pelajar dan untuk
menilai sikap dan
jangkaan mereka. Borang soal selidik merupakan borang
yang berisi soalan serta ruangan untuk jawapan di mana satu sampel borang
digunakan untuk semua responden. Borang soal selidik hanya boleh dibentuk
berdasarkan objektif penyelidikan untuk mengumpul data kajian. Faedah menggunakan
borang soal selidik adalah setiap responden akan disoal dengan soalan yang sama
dan melalui jawapan responden, dapat membuat perbandingan antara responden
dengan responden yang lain tentang kajian yang dilakukan serta ia juga
mempercepatkan kerja pengumpulan data dan memastikan mutu data yang dikumpul
(Hussein Bin Pakeri, 2000). Soalan di dalam soal selidik ini
telah dijalankan dalam Bahasa Melayu. Ini adalah untuk membantu pelajar untuk memahami dan bertindak balas dengan sewajarnya. Soalan-soalan yang dibentuk bagi
penyelidikan ini telah diadaptasi daripada kajian Azartini Binti Yusof. Di dalam borang ini terdapat 4 bahagian iaitu bahagian A,
bahagian B, Bahagian C dan bahagian D.
Bahagian A merangkumi demografi data tentang respondan.
Menurut Mily (2011) menyatakan demografi merangkumi ciri-ciri kependudukan
seperti umur, jantina, bilangan penduduk, kaum, bangsa, taburan pendapatan,
bandar atau luar bandar. Selain itu, ia berkait rapat dengan data populasi
seperti saiz, kepadatan, lokasi, pekerjaan, penghijrahan, populasi dan
statistik lain yang berkaitan dengan populasi (Mily, 2011).
Antara
soalan-soalan yang telah digunakan di dalam bahagian A iaitu:
1. Jantina
2. Umur
3. Bangsa
4. Agama
5.
Status
Bahagian B adalah berkaitan dengan soalan-soalan yang
merangkumi persepsi pelajar Diploma Kerjururawatan semester 8 di Masterskill
Global College Kota Bharu (MGCKB) terhadap Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)
dan kanser payudara.
Bahagian
C adalah soalan-soalan yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu merangkumi tahap pengetahuan pelajar Diploma Kejururawatan semester
8 di Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB) dalam mengamalkan amalan
Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP) serta bagaimana dan di mana sumber maklumat
yang diperolehi oleh pelajar mengeni PSP dan kanser payudara.
Bahagian D adalah berkaitan dengan soalan-soalan yang
merangkumi tahap keyakinan diri pelajar Diploma Kejururawatan semester 8 di
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB) sama ada positif atau negatif
semasa melakukan Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP).
3.5 Pengumpulan data
Pengumpulan
data adalah berdasarkan dengan pengambilan sampel secara rawak mudah. Menurut
Hazim Bin Latiff (2011) menyatakan persempelan rawak atau persempelan
kebarangkalian adalah teknik pemilihan sampel dari populasi yang mana setiap
individu dalam populasi mempunyai peluang kebarangkalian yang sama untuk
terpilih atau dijadikan sampel kajian. Teknik persempelan secara rawak mudah
ini dilakukan dengan memilih secara rawak responden (Hazim Bin Latiff, 2011). Mengikut
Mohd Izham (2004), persempelan secara rawak mudah merupakan kebarangkalian bagi
setiap perkara dalam populasi yang dipilih boleh diketahui dan ditentukan serta
memberi peluang kepada setiap perkara atau elemen (Mohd Izham Bin Mohamad
Ibrahim, 2004). Penyelidikan telah mendapat kebenaran daripada Ketua Eksekutif
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB) dan borang soal selidik telah
diedarkan kepada 50 orang responden. Penyelidikan telah berjaya mengumpul
borang soal selidik sebanyak 44 orang responden sahaja ekoran masalah
disebabkan oleh limitasi masa yang diberikan kepada penyelidik untuk menyiapkan
kajian ini.
3.6 Kajian Rintis
Penyelidik
telah menjalankan satu kajian rintis di mana penyelidik telah mengedarkan 10
borang soal selidik kepada 10 orang pelajar kejururawatan yang bukan terdiri
daripada subjek kajian. Tujuan kajian rintis dijalankan bertujuan melihat tahap
kebolehan, pelaksanaan dan kerelevanan sesuatu kajian yang bakal dilakukan.
Chua (2006) menyatakan mengenai kajian rintis di mana ia merupakan bahagian
atau perkara yang penting untuk menghasilkan kajian yang baik yang boleh
membantu penyelidik mengenalpasti tahap kerelevenan yang dijalankan (Chua at el,
2006).
3.7 Aspek Etika
3.7.1 Kajian dan
penyelidikan dilakukan dengan mendapat kebenaran daripada Ketua Eksekutif
Masterskill Global College Kota Bharu (MGCKB)
3.7.2 Penyelidik
telah mendapat keiziznan terlebih dahulu daripada responden (pelajar) yang
menyertai kajian ini secara lisan
3.7.3 Semua
maklumat dan data-data yang diperolehi oleh penyelidik daripada responden
(pelajar) akan dirahsiakan
3.6 Analisis data
Data adalah sesuatu yang dikumpul dan dianalisis untuk membuat kesimpulan diakhir penyelidikan. Data
kuantitatif yang terlibat dalam kajian
ini adalah soal selidik. Data
daripada soal selidik akan dikodkan
dalam nombor dan kemudian dimasukkan ke dalam Pakej Statistik untuk
Versi SPSS (Statistical Package For Sosial Sciences) 12.0
dan dianalisis ke frekuensi asas dan pengiraan
peratusan. Ini adalah satu kajian
deskriptif, statistik deskriptif diperolehi. Pembentangan data kuantitatif adalah dalam
kekerapan dan peratusan, kemudian dibentuk ke dalam jadual yang dijana
dengan menggunakan SPPS supaya boleh ditafsirkan
dengan mudah. SPSS adalah sistem
yang lengkap, menyeluruh, terpadu dan sangat fleksibel untuk analisi statistik
dan menjana data (Mohammad Aliff Bin Safri, 2011).
3.7 Rumusan Bab
Bab III telah meliputi topik yang berkaitan dan isu-isu yang berkaitan
dengan metodologi penyelidikan.
Reka bentuk kajian yang digunakan dalam
kajian ini ialah kaedah
kuantitatif. Kajian ini kemudian diikuti beberapa garis panduan yang berkaitan kepada populasi sampel dan instrumen kajian yang digunakan untuk mendapatkan maklumat terperinci di dalam reka bentuk penyelidikan.
Sampel populasi yang terdiri daripada latar
belakang pelajar dan bagi instrumen penyelidikan, penyelidik menggunakan soal
selidik untuk mendapatkan data.
Ini berterusan dengan pengesahan instrumen penyelidikan. Akhir sekali, kaedah yang sesuai analisis data telah digunakan
untuk mendapatkan keputusan diakhir
penyelidikan.
salam akak..saya nak mintak tolng bgtau cara nak dpatkan literature review sbab tajuk research sy sma dgn akak.
BalasPadamassalamualaikum ..
Padammcm mne awak dapat literature review ye sbb sy pon buat tajuk ni
boleh kongsi dgn sy x ?
salam. akak,nk minta tunjuk ajar. peningla wat research ni. nk cri lit review pun payah. huhu.
BalasPadamAs salam..bole bantu saya pasal research kanser breast ni tak....saya nak tips ..thank u .
BalasPadamassalamualaikum kak .. mntk tolong ajarkan cara tok cari literature review ..sy buat tajuk research sama dgn akak ..
BalasPadammohon beri tunujk ajar bole ?
Assalam. Boleh sya dpatkan soalan soal selidik?
BalasPadamsalam boleh saya dapatkan penuh ini?
BalasPadam