HASIL TULISAN ASAL : MIMI HAMIZA IBRAHIM
1.0 PENGENALAN
Malaysia
merupakan sebuah negara yang unik di mana rakyatnya terdiri daripada pelbagai
etnik dan kaum iaitu di Semenanjung Malaysia terdiri kaum Melayu, Cina dan
India. Manakala, di Sabah terdiri daripada suku kaum Rungus, Dusun, Bajau,
Eranun, Sungai, Kimaragang, Suluk dan Murut serta kaum di Sarawak pula
antaranya terdiri daripada kaum Iban, Melanau dan lain-lain (Tang Chee Yee,
2006). Oleh itu, perpaduan dan integrasi nasioal adalah satu keperluan bagi
menjamin rakyat hidup dalam suasana aman damai.
Perpaduan nasional umumnya merujuk kepada penyatuan
berbagai-bagai kelompok yang mempunyai latar belakang sosial dan kebudayaan
yang berbeza-beza. Usaha ke arah perpaduan di Malaysia dapat dilihat melalui
penyatuan Sabah, Sarawak dan negeri-negeri Semenanjung (Syed Omar Syed Agil
Al-Attas, 2007).
Manakala, konsep integrasi adalah lebih luas. Ia
dikatakan satu proses yang abstrak, satu penyatuan yang sebati dan
berpanjangan. Integrasi merupakan satu proses yang menyatupadukan pelbagai
kelompok dalam masyarakat melalui satu identiti. Ekoran kejadian 13 Mei 1969,
kerajaan mula menumpukan usaha-usaha dan strategi ke arah mewujudkan integrasi
nasional (Syed Omar Syed Agil Al-Attas, 2007).
Secara ringkasnya, perpaduan dan integrasi nasional
adalah matlamat asas bagi negara Malaysia. Konsep perpaduan sangat penting
dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang teguh dan bersatu
padu. Secara tidak langsung, perpaduan dapat menjamin keselamatan negara,
kestabilan ekonomi dan politik dalam jangka masa yang panjang (Syed Omar Syed
Agil Al-Attas, 2007).
Perpaduan dan integrasi nasional juga memberi maksud
bahawa satu proses dan sistem hidup yang menyatupadukan seluruh anggota
masyarakat dan negara menerusi ideologi negara supaya setiap anggota masyarakat
itu dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta semangat kebangsaan
yang tunggal dikalangan mereka. Selain itu, ia juga membawa maksud satu proses
bagi mewujudkan satu identiti nasional dikalangan kumpulan yang terpisah dari
segi budaya, sosial dan penempatan di dalam sesebuah unit politik (Natra Nadea, 2010).
Bagi memantapkan lagi perpaduan dikalangan rakyat
pelbagai etnik dan kaum, kerajaan telah menubuhkan Kementerian Perpaduan Negara
dan Pembangunan Masyarakat pada 27 Oktober 1990 dengan tujuan untuk
menggalakkan perpaduan masyarakat pelbagai kaum dan integrasi nasional, memberi
bantuan khidmat kebajikan masyarakat, membangunkan dan mengintegrasikan
masyarakat kaum Asli, memajukan kepentingan dan penglibatan wanita dalam
pembangunan negara serta menyelaraskan program kependudukan dan pembangunan
keluarga (Natra Nadea, 2010). Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan
Masyarakat telah melancarkan dan melaksanakan beberapa program dan dasar-dasar
bagi menjamin kepentingan semua kaum termasuk kaum minoriti tanpa mengira
kepentingan kaum majoriti melalui Program Belia, Sekolah Wawasan dan Pelan
Integriti Nasional (PIN) (Amir Hasan Dewi, 2006).
2.0
JELASKAN
MATLAMAT KETIGA-TIGA PROGRAM
2.1
Generasi belia merupakan sumber terbesar
dalam negara dan mereka berpotensi untuk menyumbang kepada pembangunan negara.
Keupayaan mengembleng tenaga belia akan menentukan kekuatan dan ketahanan
pembangunan sosial, ekonomi dan politik negara. Dari segi umur, belia ialah
golongan yang berumur antara 15 tahun hingga 40 tahun. Walaubagaimanapun, dari
segi strategi pelaksanaan program dan orientasi aktiviti, tumpuan utama ialah
golongan yang berumur 18 tahun hingga 25 tahun (Mohd Azlan, 2008).
Program
Belia bermatlamat mewujudkan belia Malaysia yang memiliki peribadi yang
bersepadu dari segi rohani, akhlak dan jasmani, bertanggungjawab, berdikari,
bersemangat sukarela dan patriotik serta menjadi penggerak kepada kemajuan dan
kemakmuran bangsa, agama dan negara selaras dengan Wawasan 2020 (Mohd Azlan,
2008).
Selain
itu, matlamat Program Belia ialah merangka, merencana, menjana, membiayai dan
melaksanakan program-program dan aktiviti-aktiviti belia serta membimbing dan
memperkasakan belia untuk menjadi warga satu Malaysia yang mampu menyumbang dan
mempertahankan aspirasi perpaduan negara. Contohnya, dengan mempelbagaikan
program belia ke arah menjadi warga satu Malaysia dan menepati wadah pertubuhan
belia (Mohd Azlan, 2008).
Selain itu juga, matlamat Program Belia ialah
membantu belia untuk meningkatkan kemampuan kebolehpekerjaan, mengembangkan
kerjaya profesionalisme dan menaik
taraf sosio-ekonomi belia dengan mengurangkan pengangguran melalui pelbagai
program. Contohnya, program pendidikan, ICT, bioteknologi, perniagaan,
penternakan, pertanian, latihan industri dan kemahiran teknikal profesional
(Mohd Azlan, 2008).
Malah,
ia juga bermatlamat untuk mewujudkan belia yang mempunyai kepakaran kerjaya
yang pelbagai bidang melalui jaringan integrasi praktikal dan latihan melalui
beberapa kaedah. Contohnya, melalui kaedah “Bimbang, Pantau dan Laksana” yang
berupaya menghasilkan terma, “Kluster Perniagaan Belia” seperti Belia Niaga,
Belia Koprat, Belia Cyber, Belia Tani, Belia Wanis, Usahawan Belia, Atlit
Belia, Kadar Belia dan Kepimpinan Belia yang berjaya dan mampan (Mohd Azlan,
2008).
Program
Belia juga bermatlamat membina peribadi, meningkatkan kesetianegaraan dan
kesukarelaan yang dapat mewujudkan kesedaran terhadap perlunya menjauhi unsur
dan nilai negatif dikalangan belia serta membantu, membimbingm melatih dan
mebiaya warga belia yang tidak bernasib baik dapat menikmati kehidupan yang
lebih sempurna dan merasai arus pembangunan negara. Contohnya, Belia Orang
Kurang Upaya (OKU), belia yang berada dalam keluarga ibu tunggal, Belia Yatim
iaitu belia dalam ekonomi miskin tegar, belia di kawasan pedalaman dan luar
bandar serta Belia Etnik iaitu belia Orang Asli (Mohd Azlan, 2008).
2.2
Sekolah Wawasan dicadangkan oleh mantan
Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad di mana ia telah diluluskan
oleh kabinet pada tahun 1997. Ia adalah sekolah rendah yang berkonsepkan
belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum dan agama.
Konsep ini bermaksud dua atau tiga buah sekolah yang berlainan aliran dan
pentadbiran di bina dalam kawasan yang sama dan berkongsi kemudahan-kemudahan
asas yang sama di mana bahasa Melayu sebagai bahasa utama dan bahasa-bahasa
lain dipertingkatkan. Matlamat asal Sekolah Wawasan ialah melahirkan generasi
yang bersatu padu dan saling memahami antara satu sama lain (Baharudin, 2009).
Matlamat
sekolah wawasan iaitu pertama, mewujudkan perpaduan di kalangan murid-murid
yang berbagai-bagai bangsa, latar belakang dan fahaman agama di mana
murid-murid di sekolah rendah memahami satu sama lain walaupun berasal dari
pelbagai jenis bangsa dan latar belakang yang berbeza kerana dalam sistem ini,
bukan sahaja bangsa Melayu yang ada tetapi akan turut terhimpun pelbagai ras
dan agama (Baharudin, 2009).
Kedua,
memupuk semangat integrasi antara pelajar dari pelbagai aliran. Semangat
perpaduan dan integrasi ini perlu ditekankan sejak di bangku sekolah rendah
kerana kanak-kanak mudah dilenturkan. Integrasi yang dimaksudkan dalam konteks
ini ialah mewujudkan kerjasama dan harmoni di antara kaum di negara ini (Ahmad
Yani Abdul Manaf, 2007).
Ketiga,
melahirkan generasi yang mempunyai sifat toleransi dan persefahaman yang tinggi
demi mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu. Sekolah Wawasan memberi
kesempatan kepada setiap bangsa untuk bertolak ansur dan mampu mewujudkan
persaingan yang sihat dari aspek akademik. Ia juga mampu membentuk bangsa
Malaysia yang bekerjasama dan hidup harmonis dengan rasa taat setia serta
pengabdian yang tidak berbelah bahagi terhadap bangsa dan negara (Baharudin,
2009).
Keempat,
menggalakkan interaksi yang maksimum antara semua warga sekolah melalui
perkongsian kemudahan sekolah dan pelaksanaan aktiviti-aktiviti lain di
sekolah. Warga Sekolah Wawasan digalakkan menggunakan sebahagian kemudahan
sekolah secara bersama seperti kantin, lapangan perhimpunan, gelanggang permainan
dan padang. Sekolah Wawasan juga memberi peluang kepada para guru dan
kakitangan dari setiap sekolah untuk berinteraksi dengan lebih kerap dan
berkongsi pendapat (Rohani Abdul Wahab, 2010).
Contohnya,
perhimpunan bulanan di Sekolah Wawasan dijalankan secara bersama dengan
menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi perhimpunan. Bagaimana pun,
bahasa Cina dan bahasa Tamil juga boleh digunakan untuk memperjelaskan jika ada
isu-isu yang perlu diperjelaskan. Secara tidak langsung, perpaduan dan
persefahaman antara kaum dapat dipupuk (Safaruddin Mat Arif, 2010).
2.3
Pelan Integriti Nasional (PIN) adalah
satu plan atau rancangan yang dirancang serta dilancarkan oleh kerajaan
Malaysia dengan fokus utamanya menanam dan memupuk budaya etika dan integriti
di kalangan semua lapisan masyarakat di Malaysia. Pelan Integriti Nasional
dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi pada 23 April 2004 (Shamsul Addin, 2008).
Matlamat
PIN adalah memberikan hala tuju dan bimbingan pelbagai sektor supaya dapat
bekerjasama dalam usaha membina masyarakat yang bersatu padu, berharmoni,
berintergriti, bermoral dan beretika. Selain itu, meningkatkan kesedaran,
komitmen dan kerjasama dalam pelbagai sektor di dalam usaha peningkatan
integriri supaya integriti menjadi satu budaya bagi masyarakat dan diamalkan
dalam semua bidang. Matlamat PIN juga untuk menggalakkan semangat tanggungjawab
dikalangan anggota masyarakat serta mendorong perkembangan masyarakat sivil
yang menjunjung prinsip integriti dan bergerak cergas dalam menegakkan
integriti. Selain itu juga, untuk mengumbang kepada usaha-usaha pengukuhan asas
moral masyarakat dan negara serta peningkatan kesejahteraan hidup anggota
masyarakat. Pelan Integriti Nasional (PIN) juga bermatlamat untuk meningkatkan
daya saing dan daya tahan Malaysia dalam usaha menangani cabaran abad ke 21
khususnya cabaran globalisasi dengan lebih berkesan (Shamsul Addin, 2008).
Contohnya,
PIN dilancarkan selaras dengan cabaran ke empat Wawasan 2020 iaitu untuk
membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya, dengan
para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh serta ditunjangi
oleh budi pekerti yang luhur (Shamsul Addin, 2008).
3.0 BINCANGKAN
STRATEGI YANG DIPERKENALKAN OLEH KERAJAAN UNTUK MENJAYAKAN PROGRAM TERSEBUT
3.1
Strategi yang dilaksanakan oleh kerajaan
ialah pertama melalui pembangunan ilmu di mana usaha ditingkatkan ke arah
mengembangkan ilmu pengetahuan di dalam berbagai aspek sebagai tunggak kepada
pembangunan dan kemantapan generasi belia. Program keilmuan dan latihan kepada
generasi muda dianjurkan bersama oleh agensi sektor awam, swasta, pertubuhan
belia dan pertubuhan bukan kerajaan. Contohnya, melalui program dan aktiviti
pembangunan belia iaitu Skim Perintis Belia Nasional (PBN) adalah satu skim
latihan berbentuk kerjasama antara sektor swasta dengan kerajaan. Melalui skim
ini, pihak majikan akan menaja perantis dan seterusnya mengadakan Latihan
Sambil Bekerja, manakala pihak kerajaan akan memberikan khidmat nasihat latihan
dan insentif (Mohd Azlan, 2008).
Kedua,
mengukuhkan program pembangunan kepimpinan dan bina sahsiah bagi membina
kekuatan diri, institusi kekeluargaan, keagamaan dan kemasyarakatan supaya
generasi belia dapat berperanan dengan berkesan. Pembentukan sikap di mana
usaha ke arah penerapan nilai-nilai murni dan pembentukan sikap yang positif
serta kreatif akan dipupuk dikalangan belia bagi menghadapi cabaran semasa dan
akan datang. Contohnya melalui program dan aktiviti pembangunan belia iaitu
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) yang ditubuhkan pada 6 Ogos 1971 di mana
ia merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mewakili salah satu
pergerakan belia Islam di Malaysia yang berteraskan prinsip dakwah dan
tarbiyyah serta menyumbang secara proaktif pembinaan sebuah masyarakat Islam
yang mampu menjadi teras terhadap proses pembinaan negara bangsa Malaysia yang
utuh di dalam pelbagai aspek kehidupan (Mohd Azlan, 2008).
Ketiga,
pembangunan kemahiran dan keusahawanan iaitu dengan mempersiapkan generasi
belia dengan teknologi terkini, kemahiran teknik dan vokasional serta kegiatan
keusahawanan selaras dengan kehendak pembangunan negara. Contohnya, memantapkan
program latihan kemahiran, peluang perniagaan dan keusahawanan supaya generasi
belia mampu berdikari dan membina kerjaya yang cemerlang (Mohd Azlan, 2008).
Keempat,
pemupukan gaya hidup sihat di mana generasi belia digalakan menyertai persatuan
atau aktiviti sukarela yang dapat memupuk gaya hidup yang sihat, cergas dan dinamik.
Amalan ini akan dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang bertanggungjawab dan
berkualiti. Contohnya, mengupayakan pertubuhan belia supaya dapat menarik minat
golongan belia dan masyarakat menyokong serta menyertai aktiviti yang
dianjurkan (Mohd Azlan, 2008).
Kelima,
kemudahan interaksi sosial iaitu mempertingkatkan kemudahan yang sesuai bagi
menggalakkan aktiviti dan interaksi sosial yang sihat di kalangan belia dan
masyarakat. Contohnya, dengan menyediakan peluang dan kemudahan kepada golongan
belia untuk memajukan diri dalam bidang sosial dan ekonomi (Mohd Azlan, 2008).
Keenam,
perkongsian dalam pembangunan dengan menggunakan perkongsian dan kerjasama
antara agensi kerajaan, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan untuk pembangunan
generasi belia. Contohnya, memberi kefahaman generasi belia tentang konsep
persejagatan (globalisasi) dan kepentingan hubungan mereka dengan agensi
kerajaan, swasta, pertubuhan belia dan pertubuhan bukan kerajaan serta jaringan
antarabangsa (Mohd Azlan, 2008).
Ketujuh
ialah jaringan hubungan antarabangsa di mana menggalakkan generasi belia
meningkatkan jaringan dan interaksi dengan masyarakat antarabangsa. Contohnya,
menyediakan prasarana dan mekanisme
yang sesuai bagi kegiatan penyelidikan belia termasuk pemantauan dan penilaian (Azlina,
2013).
Antara
program-program yang dilaksanakan bagi menjayakan Program Belia ialah Skim
Latihan 1Malaysia (SL1M) untuk graduan menganggur, PLKN memperkenalkan Program
POWER, Skim Perintis Belia Nasional, Grafiti, Pelajar kutip kotak terbuang
dalam Program Nature For Nature,
Sebelas Teras Pembangunan, Kursus Pembangunan Usahawan, Program Pertukaran Antarabangsa dan
Program Rakan Muda (Azlina, 2013).
3.2
Strategi yang diperkenalkan oleh
kerajaan untuk menjayakan pelaksanaan Sekolah Wawasan iaitu dalam aspek
pelaksanaan pentadbiran dan pengurusan kewangan. Sekolah Wawasan mempunyai dua
atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran iaitu Sekolah Kebangsaan (SK),
Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang
terletak dalam satu kawasan, namun menggunakan bahasa pengantar masing-masing.
Setiap sekolah mempunyai nama sekolah yang tersendiri termasuk lencana sekolah,
lagu sekolah, logo sekolah dan peperiksan sekolah masing-masing. Sekolah
Wawasan juga mempunyai pentadbiran secara berasingan dari segi peruntukan
kewangan, anggaran belanja mengurus dan pembangunan, Guru Besar dan Pengetua
serta personel yang lain-lain bagi aliran masing-masing seperti yang
dipraktikkan oleh sekolah kerajaan biasa. Contohnya, satu Jawatankuasa
Penyelaras yang terdiri daripada Guru Besar atau Pengetua dan dua orang guru
dari setiap sekolah diwujudkan untuk menyelaraskan hal-hal pengurusan mengenai
kebersihan, keceriaan dan keselamatan sekolah. Jawatankuasa ini akan
dipengerusikan oleh salah seorang daripada Guru Besar atau Pengetua dari
Sekolah Wawasan berkenaan secara bergilir-gilir mengikut kesesuaian sama ada
satu atau dua tahun sekali. Jawatankuasa Penyelaras tidak akan menggantikan
fungsi Lembaga Pengelola SJKK (Cina) dan SJK (Tamil) (Ramlan Abd Wahab, 2008).
Strategi
kerajaan juga melalui kurikulum dan bahasa pengantar di mana Sekolah Wawasan
menggunakan Kurikulum Kebangsaan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan
ialah bahasa Malaysia, Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina menggunakan bahasa
Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil menggunakan bahasa Tamil.
Manakala, matapelajaran yang diajar di sekolah adalah mengikut Kursus-Kursus
Pengajian bagi jenis aliran sekolah dan jumlah tenaga pengajar adalah mengikut
norma perjawatan yang telah ditetapkan (Ramlan Abd Wahab, 2008).
Strategi
kerajaan yang ketiga ialah melalui kokurikulum di mana warga Sekolah Wawasan
digalakkan menjalankan aktiviti kokurikulum yang sedia ada dan aktiviti
kokurikulum tambahan secara bersama. Bahasa pengantar masing-masing juga boleh
digunakan semasa aktiviti kokurikulum dijalankan di sekolah masing-masing
(Ramlan Abd Wahab, 2008).
Contohnya,
untuk mengeratkan perpaduan antara kaum, Sekolah Wawasan digalakkan mengadakan
Temasya Sukan Tahunan, Hari Guru, Hari Kebangsaan dan Hari Kantin secara bersama.
Namun demikian, sekolah masing-masing boleh mnegadakan acara-acara tersebut
secara berasingan (Ramlan Abd Wahab, 2008).
3.3
Antara strategi yang dilakukan untuk
menjayakan Pelan Integriti Nasional (PIN) ialah dengan menyusun dan menetapkan
sasaran yang dikenali sebagai TEKAD 2008 di mana ia perlu dicapai dalam tempoh
lima tahun pertama bermula 2004 hingga 2008. Terdapat lima sasaran yang
digariskan melalui TEKAD 2008 iaitu sasaran pertama, mengurangkan gejala
rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan secara berkesan. Bagi tujuan
pemantauan dan penanda aras, sasaran ini akan mengguna pakai tanda aras
antarabangsa dan juga dalam negeri. Contohnya, tanda aras yang digunakan ialah
kedudukan negara, Indeks Persepsi Rasuah dan Indeks Badan Pencegah Rasuah
(BPR). Sasaran kedua, meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian khidmat
awam, mengatasi karenah birokrasi dan penyelewengan. Contohnya, Biro Pengaduan
Awam (BPA) dan Ketua Audit Negara digunakan untuk melihat bilangan aduan dan
maklumbalas masyarakat umum. Sasaran ketiga ialah meningkatkan tadbir urus
korporat dan etika perniagaan. Sebagai petunjuk meningkatnya sasaran ketiga ini
ialah peningkatan jumlah syarikat korporat yang mematuhi syarat-syarat
penyenaraian di Malaysia Securities
Exchange Berhad (MSEB). Kesannya kes-kes penipuan korporat berkurangan. Sasaran
keempat iaitu memantapkan institusi kekeluargaan. Sasaran ini memberi penekanan
untuk melahirkan keluarga yang mempunyai daya tahan yang kukuh dan kehidupan
keluarga yang sejahtera dan bahagia. Sasaran kelima ialah dengan meningkatkan
kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat dengan cara mengurangkan kadar
jenayah dalam masyarakat seperti jenayah berat, jenayah seks dan jenayah harta
benda (Shamsul Addin, 2008).
Selain
itu, strategi yang dilakukan ialah dengan melancarkan Gerak Kerja Pelaksana dan
Gerakan Pemantapan Integriti iaitu mewujudkan manual prosedur integriti,
mewujudkan Pasukan Petugas Khas bagi melaksanakan program-program yang telah
dipersetujui dan membuat laporan serta menilai semula keberkesanan dan kemajuan
pelaksanaan program. Contohnya, Pasukan Petugas Khas (PPK) yang dibentuk bagi
tujuan pelaksanaan di bahagi kepada kumpulan berdasarkan kumpulam program
mengikut core business jabatan.
Setiap kumpulan diketui oleh lead agency
sebagai Ketua PPK di mana bertanggungjawab mengenalpasti, merangka, membuat
penilaian dan melaporkan kemajuan pelaksana program atau aktivit kepada
urusetia sebelum dibentangkan di dalam mesyuarat. Manakala, Prosuder Integriti
dirangka oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) dengan dibantu oelh Urus Setia
(Shamsul Addin, 2008).
4.0
BANDINGKAN
PENCAPAIAN KETIGA-TIGA PROGRAM TERSEBUT DI MALAYSIA
4.1
Pencapaian Program Belia dilihat banyak
memberi kebaikan kepada negara sama dalam aspek ekonomi, politik, sosial dan
agama kerana semua program dan aktiviti diselaraskan berasaskan strategi dan
pelan tindakan yang telah ditentukan berteraskan kepada prinsip-prinsip Rukun
Negara dan dasar-dasar utama negara yang berkaitan. Antara pencapaian Program
Belia dapat dilihat dalam sektor pekerjaan melalui Skim Latihan 1 Malaysia
(SL1M) yang menfokuskan kepada graduan menganggur. Kesannya, pada 2013,
statistik menunjukkan hanya 3% sahaja graduan yang menganggur kerana peserta
yang tamat kursus akan di bantu untuk mendapatkan pekerjaan. Ini akan
mengurangkan masalah sosial dikalangan belia (Mohd Azlan, 2008).
Selain
itu, pencapaian Program Belia dapat dilihat dalam sektor ekonomi melalui
Program Pengurusan Wang Ringgit Anda (POWER) yang diperkenalkan dalam Program
Latihan Khidmat Negara (PLKN) di mana memberi pelatih pengetahuan asas dalam
menguruskan kewangan. Kesannya, belia dilihat bijak dan cekap dalam menguruskan
perbelanjaan serta bertanggungjawab dan akauntabiliti terhadap sokongan
kewangan yang diperolehi daripada ibu bapa (Mohd Azlan, 2008).
Selain
itu, pencapaian Program Belia dapat dilihat dalam sektor politik iaitu Sebelas
Teras Pembangunan antaranya melalui politik dan integrasi nasional,
penyelidikan dan pembangunan, pembangunan kepimpinan, pembangunan belia tidak
berpesatuan, pembangunan sosial dan nilai, pembangunan sumber manusia dan
pembangunan ekonomi. Pencapaian-pencapaian ini dilihat berjaya dalam
mengukuhkan Pembangunan Integrasi Nasional oleh golongan belia (Mohd Azlan,
2008).
4.2
Tahap pencapaian pelaksanaan Sekolah
Wawasan dilihat kurang mendapat sambutan kerana kewujudan sekolah jenis
kebangsaan. Seperti mana yang diketahui, penyelarasan kurikulum dan kokurikulum
telah dijalankan di semua sekolah di Malaysia. Namun begitu, ia tidak begitu
menyumbang kepada perpaduan dan intergrasi nasional kerana masih terdapat
sekolah-sekolah jenis kebangsaan yang menempatkan pelajar-pelajar yang terdiri
dari kaum-kaum yang sama dalam satu sekolah. Dengan adanya sekolah-sekolah ini
telah mengurangkan peluang-peluang untuk berinteraksi dan berhubung dengan
pelajar-pelajar dari kaum-kaum yang berlainan. Maka, semangat kekeluargaan
tidak dapat dipupuk dan seterusnya menjadi penghalang kepada perpaduan (Ahmad
Yani Abdul Manaf, 2008).
Bagi
ibu bapa pula, mereka lebih cenderung untuk menghantar anak-anak mereka ke
sekolah-sekolah jenis kebangsaan seperti kaum Cina dan India. Ini kerana mereka
tidak begitu yakin dengan pengurusan sekolah-sekolah kebangsaan yang
kebanyakkannya terdiri dari pelajar-pelajar Melayu. Malah, mereka menganggap ia
sebagai senjata untuk mengikis identiti kaum lain di Malaysia (Ahmad Yani Abdul
Manaf, 2008).
Selain
itu juga, wujud kekhuatiran di mana mereka bimbang jika anak-anak mereka
bergaul dengan kanak-kanak lain ketika kecil, mereka akan terpengaruh dengan
bahasa lain. Jika ketika kecil mereka sudah biasa dengan bahasa Melayu,
kanak-kanak ini tidak lagi mempunyai kecenderungan untuk berbahasa ibunda dan
lama kelamaan bahasa ibunda mereka akan pupus (Ahmad Yani Abdul Manaf, 2008).
Disamping
itu, sikap untuk tidak mahu berkongsi atau perkongsian pelbagai peralatan
seperti dewan, padang sekolah dan gelanggang permainan akan menimbulkan masalah
sekiranya berlaku pertembungan bagi menganjurkan sebarang aktiviti yang
menggunakan kemudahan yang dikongsi bersama. Adalah sukar untuk membuat jadual
aktivit kerana jadual sekolah adalah terlalu ketat dan bukan senang untuk
ketiga-tiga guru besar sekolah mempunyai sikap tolak ansur kerana masing-masing
mempunyai pendapat yang berbeza-beza (Ahmad Yani Abdul Manaf, 2008).
Antaranya
penolakan oleh gabungan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurusan
Sekolah Cina dan Persekutuan Guru-Guru Sekolah Cina. Alasan terbesar mereka
ialah kekhuatiran akan kehilangan identiti Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina
(SRJK) dan identiti orang Cina akan terhakis. Mereka menganggap wujud satu
agenda yang tersirat yang akan mengganggu gugat kepentingan mereka. Mereka juga
menganggap pelaksanaan Sekolah Wawasan tidak perlu kerana semua pelajar Melayu,
Cina dan Indiaakan belajar dan membesar bersama ketika di Sekolah Menengah
Kebangsaan dan Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Mereka juga menyatakan sekolah
yang sedia ada sudah mencukupi bagi membuktikan perpaduan rakyat kerana sukatan
pelajaran yang sedia ada adalah berlatar belakang Malaysia. Namun, berbeza
dengan pentadbir Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang menerima baik dan
bersikap terbuka dengan Sekolah Wawasan (Ahmad Yani Abdul Manaf, 2008).
4.3
Pelan Integriti Nasional dilihat berada
pada tahap pencapaian yng sederhana. Ini kerana segala usaha-usaha yang
dilakukan oleh kerajaan tidak kekal dan tidak menyeluruh hasilnya dan
sebilangan besar usaha-usaha ini menemui kegagalan terutamanya dalam usaha
mewujudkan sinergi semua sektor (Shamsul Addin, 2008).
Ini
mungkin disebabkan terdapat halangan-halangan serta sikap individu, kepimpinan
sesebuah organisasi, sistem penyampaian atau karenah birokrasi serta disiplin
dan budaya masyarakat itu sendiri dalam melaksanakan sesuatu program. Contohnya,
PIN dilihat gagal ekoran sikap individu iaitu golongan yang berkuasa dan kaya
mendominasi di dalam sesuatu sektor di mana pihak “bawahan” yang berkerja keras
sesama sendiri serta mengembleng kekuatan tersebut untuk membantu dan menaikkan
“pihak atasan” untuk tujuan meningkatkan integriti. Sementara itu, “pihak atasan”
pula sebaliknya dengan melakukanrasuah dan tiada integriti di mana mementingkan
pangkat dan wang ringgit hingga menindas “pihak bawahan” yang menyebabkan
wujudnya perasaan tidak puas hati dan penindasan terhadap golongan bawahan.
Kesannya, pihak atasan menjadi semakin kaya dan pihak bawahan menjadi semakin
miskin (Shamsul Addin, 2008).
4.4
Jelaslah di sini menunjukkan, Program
Belia banyak membantu negara Malaysia dalam mengukuhkan dan mengeratkan
perpaduan dan integrasi nasional kerana banyak membantu dan memberi kesan
positif kepada negara sehingga pada masa akan datang berbanding pelaksanaan
yang dilancarkan oleh kerajaan iaitu Sekolah Wawasan dan Pelan Integriti
Nasional.
5.0
KESIMPULAN
Kesimpulannya, perpaduan dan integrasi nasional
adalah satu perkara penting bagi sesebuah negara yang sedang membangun seperti
Malaysia. Oleh yang demikian, semua rakyat harus bersama-sama memainkan peranan
dalam meningkatkan perpaduan untuk membina sebuah bangsa yang terdiri dari
rakyat yang berbilang kaum, yang hidup bersatu padu serta aman sentosa.
Kerajaan dan pihak-pihak yang bertanggungjawab perlu bijak dalam menentukan
hala tuju dan dasar sesebuah negara untuk mewujudkan perpaduan di dalam
sesebuah negara serta integrasi nasional amat penting bagi membangunkan sesebuah
negara ke arah global dan dikenali di mata dunia.
Program-program yang telah dilancarkan dan
dilaksanakan oleh kerajaan telah dikaji oleh golongan pakar sebelum
dilancarkan. Bersesuaian atau tidak dasar-dasar atau program-program yang
dilancarkan bukan sahaja bergantung kepada peranan kerajaan, tetapi juga
bergantung kepada sikap individu atau rakyat itu sendiri. Keadaan ini
menunjukan bahawa, kepentingan dan semangat perpaduan dan integrasi nasional
perlu dipupuk sejak dari kecil.
Segala bentuk dan cara program-program yang telah
dilaksanakan dan dilancarkan oleh kerajaan adalah dengan tujuan dan arah yang
sama iaitu untuk kepentingan negara. Program dan rancangan yang dilaksanakan
oleh kerajaan dilihat banyak memberi kesan kepada negara melalui Program Belia
berbanding Sekolah Wawasan dan Pelan Integriti Nasional. Namun begitu, individu
dan masyarakat perlu memberikan sokongan sepenuhnya terhadap program dan
pelaksanaan yang telah dan yang akan dilancarkan oleh pihak kerajaan selagi ia
tidak menjejaskan negara. Ini kerana, jatuh bangun sebuah negara bergantung
kepada semangat perpaduan dan integrasi yang ada di dalam diri masyarakat
tersebut.
bahan yang berkualiti. terima kasih
BalasPadamboleh tak nak dapatkan rujukan dari penulisan ni. sangat bagus :)
BalasPadamPENULIS MAYA : tq yer )
BalasPadamPuan, izinkan saya menggunakan bahan ini bagi tujuan pengkongsian ilmu bersama pelajar2 saya. Terima kasih.
BalasPadamPuan, izinkan saya menggunakan bahan ini bagi tujuan pengkongsian ilmu bersama pelajar2 saya. Terima kasih.
BalasPadam