HASIL TULISAN ASAL : MIMI HAMIZA IBRAHIM
1.0
PENGENALAN
Persekitaran makro boleh mempengaruhi keputusan
perniagaan yang dibuat untuk jangka masa yang panjang dan ia merupakan unsur
atau elemen yang tidak boleh dikawal (Armstrong & Kotler, 2011). Memahami
persekitaran makro atau persekitaran luaran di dalam menguruskan sesuatu
perniagaan atau organisasi adalah sangat penting dan ia menentukan kejayaan
serta mempengaruhi keputusan dalam sesuatu perniagaan yang dijalankan. Persekitaran
makro adalah persekitaran yang diluar kawalan syarikat tetapi syarikat perlu
sentiasa mengawasinya kerana persekitaran ini boleh memberi peluang dan ancaman
kepada syarikat atau organisasi (Armstrong & Kotler, 2011). Ekoran daripada
kesukaran usahawan-usahawan untuk mengawal persekitaran yang ada, para usahawan
perlulah bijak untuk menanganinya dengan memahami elemen-elemen persekitaran
makro tersebut. Di dalam dunia perniagaan, terdapat empat elemen persekitaran
makro yang terpaksa dan perlu dihadapi oleh semua peniagaan iaitu elemen ekonomi,
teknologi, kebudayaan sosial serta politik dan undang-undang (Mily, 2011).
Bagi melihat kesan persekitaran makro terhadap sesebuah
organisasi atau syarikat, organisasi yang telah dipilih adalah Syarikat Boon
Siew Sdn Bhd. Ini kerana syarikat ini merupakan di antara syarikat yang terawal
dan berkembang. Syarikat Boon Siew Sdn Bhd sinonim dengan motosikal Honda yang
diasaskan oleh Mendiang Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew. Boon Siew Honda Sdn Bhd
merupakan sebuah syarikat Malaysia yang dilesenkan untuk memasang, mengedar dan
menjual model-model motosikal Honda di Malaysia. Beliau merupakan usahawan yang
berjaya dan bijak mengambil peluang di dalam perniagaan pengedaran motosikal. Beliau
menyedari kelebihan motosikal Honda adalah ringan dan kecil berbanding
motosikal yang dikeluarkan oleh Eropah. Pada tahun 1958, Boon Siew melihat populariti
motosikal Honda Cub Super di mana pada waktu tersebut hanya diperkenalkan di
Jepun dan beliau percaya ia boleh mendapat sambutan di Malaysia. Pihak Honda Jepun, Honda Motor Co Ltd telah melantik Boon
Siew sebagai pengedar tunggal motosikal Honda di Malaysia dan pada waktu
tersebut, hanya 50 unit sahaja motosikal Honda telah diimport ke Malaysia. Sebuah
kilang telah dibina di Pulau Pinang untuk memasang Honda Cub dan motosikal
Honda yang dipasang di Malaysia telah dinamakan semula sebagai Boon Siew Honda.
Honda Cub menjadi motosikal yang paling laris di Malaysia dan Boon Siew telah
diikhtiraf sebagai orang pertama yang membawa motosikal Honda Cub ke Asia
Tenggara (Danny Tan, 2012).
Boon Siew Honda Sdn Bhd telah menjalankan usahasama
antara Honda Co Ltd dan Oriental Holdings Bhd yang mula beroperasi pada September
2008 dengan matlamat mengukuhkan pengeluaran motosikal dan jualan di Malaysia
serta untuk mencapai kepuasan pelanggan yang lebih tinggi dan cekap. Pengeluaran
motosikal Honda iaitu syarikat Oriental Holdings Bhd telah memegang cawangan
bagi memasang dan mengedar motosikal Honda sejak tahun 1957 lagi. Sekarang ini,
anak syarikat Oriental, Kah Motor Co Sdn Bhd adalah bertindak sebagai memasang
Honda, sementara Boon Siew Honda Sdn Bhd mengedarkannya. Produk yang
dikeluarkan oleh Boon Siew Honda Sdn Bhd antaranya adalah motorsikal jenama
Wave Dash, CRF 250L, CBR1000RR, EX5 Dream, Future, Gold Wing, Wave Dash SE,
Wave 110, Wave 100, Icon dan CBR 250R. Ahli Lembaga Pengarah Boon Siew Honda
Sdn Bhd adalah dipengerusikan oleh Dato’ Loh Cheng Yean. Oriental Holdings Bhd
dan Honda Motor Co Ltd telah mengembangkan dan mempromosi jualan motosikal di
seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei (Danny Tan, 2012).
2.0
ELEMEN-ELEMEN
PERSEKITARAN MAKRO
2.1
Elemen
persekitaran makro ialah ekonomi. Persekitaran ekonomi dapat dilihat melalui
faktor-faktor yang mempengaruhi kuasa beli pengguna dan corak perbelanjaan
(Kotleret al, 2011). Pemasar harus mengawasi pola utama pendapatan dan
perubahan pola perbelanjaan pengguna. Sebarang perubahan sama ada dalam bentuk
positif dan negatif di dalam pembolehubah utama ekonomi seperti kadar faedah,
pola pendapatan, kos hidup, simpanan dan pinjaman akan memberi kesan terhadap pasaran
(Azianlin, 2007). Kuasa membeli pengguna bergantung kepada harga, pendapatan
semasa, kredit dan tabungan. Contohnya, syarikat Honda Jepun iaitu Honda Motor
Co Ltd telah melantik Boon Siew Honda
Sdn Bhd sebagai pengedar tunggal motosikal Honda di Malaysia kerana ia melihat
Malaysia merupakan sebuah negara yang akan berkembang dan mempunyai pasaran
yang besar di Asia dan dunia (Danny
Tan, 2012).
2.2
Elemen
persekitaran makro ialah teknologi. Banyak teknologi baru telah dicipta bagi
menggantikan teknologi lama. Kadar perubahan teknologi adalah cepat dan pantas
pada masa kini. Melalui perubahan dan inovasi teknologi ini, lebih banyak
peluang dan pasaran baru dapat diwujudkan (Azianlin, 2007). Contohnya, Boon
Siew Honda Sdn Bhd telah menggunakan pelbagai alatan yang lebih canggih antaranya
mesin berbanding sebelumnya. Kesannya pelbagai produk baru telah dicipta serta menambah
produk yang sedia ada kepada yang lebih inovatif dan produktif kesan daripada
perkembangan teknologi. Antaranya produk motosikal Honda model Wave yang
dilihat telah diperbaharui daripada model Wave Dash kepada Wash Dash SE, Wave
110 dan Wave 100 (Danny Tan, 2012).
2.3
Elemen
persekitaran makro ialah kebudayaan sosial. Persekitaran ini terdiri daripada
institusi dan pengaruh lain yang mempengaruhi asas, persepsi, keutamaan serta
gelagat sesebuah masyarakat. Individu yang dibesarkan dalam kelompok masyarakat
membentuk nilai dan kepercayaan mereka berdasarkan norma masyarakat tersebut.
Kebudayaan sosial terdiri daripada dua aspek iaitu aspek demografi dan aliran
kebudayaan dalam masyarakat. Demografi berkait rapat dengan data populasi
seperti saiz, kepadatan lokasi, umur, jantina, bangsa, pekerjaan, penghijrahan
populasi dan statistik lain yang berkaitan dengan populasi (Mily, 2011). Faktor
statistik demografi mudah diperolehi kerana ia adalah data pungutan kerajaan
dan ia boleh digunakan sama ada secara langsung atau tidak langsung. Kajian
serta pengawasan terhadap syarikat dalam demografi penting kerana populasi
membentuk pasaran (Azianlin, 2007). Contohnya, dalam aspek demografi di mana
Boon Siew Honda Sdn Bhd mula beroperasi pada tahun 1958 di Pitt Street, Pulau
Pinang kerana pada ketika itu, bandar tersebut merupakan pusat tumpuan ekonomi
dan ia juga merupakan kawasan populasi penduduk yang tinggi (Mohammad Fikri,
2011).
2.4
Eleman persekitaran
makro ialah politik dan undang-undang. Persekitaran ini
merujuk kepada
pelaksanaan dan penggubalan undang-undang oleh pihak kawalan syarikat yang
memberi pengaruh atau had di dalam firma atau individu dalam masyarakat
(Armstrong & Kotler, 2011). Undang-undang di dalam persekitaran makro meliputi
peraturan-peraturan yang diperuntukkan oleh pihak kerajaan seperti reka bentuk
produk dan menetapkan harga terhadap barang kawalan, pengiklanan, upah dan
persekitaran tempat kerja seperti rangka undang-undang yang diwujudkan yang
memerlukan syarikat memenuhi atau mematuhi undang-undang yang ditetapkan.
Perniagaan juga dikawal oleh undang-undang yang sedia ada seperti Undang-Undang
Kontrak, Undang-Undang Jualan Barang-Barang, Undang-unang Sewa Beli,
Undang-Undang Perkongsian, Undang-Undang Syarikat dan sebagainya. Syarikat
tidak boleh sesuka hati melakukan sesuatu perkara bagi tujuan membaiki dan
mengekalkan keadaan yang sedia ada (Azianlin, 2007). Contohnya Boon Siew Honda
Sdn Bhd telah menetapkan undang-undang syarikat melalui matlamatnya di mana
bertujuan untuk mengukuhkan pengeluaran motosikal dan jualan di Malaysia serta
untuk mencapai kepuasan pelanggan yang lebih tinggi dan cekap semasa melakukan
usahasama bersama Honda Co Ltd dan Oriental Holdings Bhd (Danny Tan, 2012).
3.0
KESAN ELEMEN PERSEKITARAN MAKRO KEPADA ORGANISASI
Kesan
elemen persekitaran makro kepada organisasi ialah ekonomi di mana persekitaran
ekonomi boleh mempengaruhi kuasa beli dan corak perbelanjaan pengguna. Faktor-faktor
ekonomi adalah kebimbangan kepada firma pemasaran kerana ia boleh mempengaruhi
permintaan, kos, harga dan keuntungan. Antaranya perubahan di dalam pendapatan iaitu
apabila pendapatan meningkat, kuasa beli juga akan meningkat (Girijasankar
& Bhar, 2011). Contohnya, semasa negara mengalami kemelesetan ekonomi pada
tahun 1997, industri automobil menghadapi kesukaran apabila unit jualan semakin
menurun. Boon Siew Honda Sdn Bhd turut menerima kesan krisis ini di mana
penjualan syarikat merosot daripada 78% unit menjunam kepada 25% unit sahaja
bagi tahun tersebut (Danny Tan,
2012).
3.1
Kesan
elemen persekitaran makro kepada organisasi ialah teknologi. Teknologi
merupakan tenaga yang paling dramatik yang memberi kesan kepada usahawan atau
syarikat (Kotler at el, 2011). Dengan menukarkan teknologi boleh menjejaskan
permintaan bagi produk dan perkhidmatan firma, proses pengeluaran dan
bahan-bahan mentah serta turut menjejaskan proses dalam melaksanakan tugasan
(Kotler et al, 2008). Menurut Yusof
et al (2004) mengatakan bahawa tindakan firma membawa masuk teknologi yang baru
ke dalam firma yang mempunyai teknologi yang lebih rendah, akan memberi kesan
kejutan kepada firma tersebut. Tindakan ini akan menyebabkan kesukaran kepada
firma untuk saling menyesuaikan diri terutamanya jika perubahan bertentangan
dengan polisi atau objektif sebenar firma. Perubahan ini mengakibatkan
pembaziran dari segi masa, pengangguran, tenaga, wang dan juga sumber-sumber
lain (Mily, 2011). Ia juga mengancam survival produk, firma atau industri. Perubahan teknologi telah menyebabkan lebih banyak
peluang dan ancaman kepada pemasar. Ini kerana peningkatan dalam teknologi
banyak mempengaruhi dunia pemasaran. Contohnya,. Boon Siew Honda Sdn Bhd telah meningkatkan dan mengembangkan
penggunaan mesin seperti robot yang diimport dari negara Jepun bagi tujuan
mengeluarkan produk yang lebih bermutu dan berinovatif. Namun, kesannnya
menyebabkan berlaku pengurangan dalam tenaga kerja yang membawa kepada masalah
krisis pengangguran di dalam negara (Danny Tan, 2012).
3.2
Kesan
elemen persekitaran makro kepada organisasi ialah kebudayaan sosial sama ada
melalui demografi atau kebudayaan. Elemen persekitaran demografi boleh
mempengaruhi pemasar dalam strategi pemasaran meliputi jumlah kuantiti produk
yang akan dikeluarkan, produk yang sesuai dikeluarkan dan sebagainya. Sekiranya
strategi yang digunakan tidak sesuai, ini akan merugikan syarikat. Melalui
kebudayaan pula, institusi dan kuasa-kuasa lain memberi kesan kepada
nilai-nilai asas masyarakat, persepsi, keutamaan dan tingkah laku (Kotler et
al, 2011). Elemen persekitaran ini boleh memberi ancaman dan peluang kepada
organisasi terutama dari aspek keperluan dan kehendak pelanggan. Contohnya, sikap
prejudis masyarakat di Malaysia pada ketika dahulu terhadap negara Jepun ekoran
kejahatan dan penyeksaan yang telah dilakukan oleh Jepun semasa memasuki dan
menceroboh Tanah Melayu. Kesannya dapat dilihat semasa awal penubuhan Boon Siew
Honda Sdn Bhd di mana mendapat pelbagai reaksi daripada masyarakat serta tidak
mendapat sokongan daripada ramai pihak. Ini kerana, ekoran daripada budaya
masyarakat pada waktu tersebut adalah prejudis kepada negara Matahari Terbit
iaitu Jepun (Danny Tan, 2012).
3.3
Kesan
elemen persekitaran makro kepada organisasi ialah politik dan undang-undang.
Politik dan undang-undang yang dibuat merupakan sebahagian daripada
persekitaran makro di mana setiap kumpulan yang berlainan akan bersaing dengan
tujuan untuk memperolehi perhatian dan sumber. Keadaan ini berlaku kerana para usahawan
atau majikan telah menggunakan kekuatan politik yang mereka ada. Para usahawan
perlu menerima dan mematuhi polisi, undang-undang dan peraturan di mana
perniagaan tersebut dijalankan. Usahawan terpaksa menerima unsur-unsur politik
dan undang-undang yang dibuat atau telah di buat bagi tujuan pelaburan. Antaranya,
ia merujuk kepada berlakunya rasuah, ketidakstabilan dan keganasan di kawasan
di mana perniagaan dijalankan. Di kawasan yang risiko politik adalah tinggi,
adalah sukar dan mempunyai kos yang tinggi untuk usahawan membeli, melindungi
dan mengatur sumber yang menyebabkan berlakunya penambahan kos untuk pelaburan
baru (Kotler et al, 2011). Undang-undang penting yang dilihat yang boleh menjejaskan
perniagaan atau pelaburan termasuklah undang-undang dalam bidang kepenggunaan,
hubungan pekerja, alam sekitar dan amalan yang kompetitif. Persekitaran ini
boleh mempengaruhi sesebuah organisasi khususnya mempengaruhi objektif
organisasi, dasar, keputusan, sekatan undang-undang dan juga undang-undang
berkaitan cukai (Mily, 2011). Contohnya, melalui undang-undang halangan perdagangan dan
tariff yang dikenakan terhadap perkhidmatan dan barangan yang didagangkan dalam
pasaran antarabangsa. Keadaan ini bukan sahaja menyekat, malah menghalang
sumber aliran bebas dari negara lain. Contohnya, selaku pelindung kepada
industri tempatan seperti industri automobil di Malaysia yang telah dikenakan sekatan
perdagangan. Keadaan ini turut memberi kesan kepada syarikat Boon Siew Honda
Sdn Bhd yang menjalankan eksport dan import barangan antarabangsa (Danny Tan, 2012).
4.0
CADANGAN UNTUK MENGURUSKAN ELEMEN-ELEMEN PERSEKITARAN
MAKRO DALAM ORGANISASI
4.1
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran makro dalam organisasi iaitu dalam aspek
ekonomi. Organisasi atau syarikat perlu membuat analisa dan kajian terhadap dasar
ekonomi, sistem ekonomi dan persekitaran ekonomi sama ada pada tahap tempatan,
nasional dan global di mana operasi dan perkhidmatan mereka dijalankan. Ini kerana persekitaran ekonomi memainkan peranan penting
di dalam kegagalan dan kejayaan sesebuah organisasi atau syarikat. Syarikat
perlu mengenalpasti tahap keadaan ekonomi yang akan atau memberi lebih kesan
kepada organisasi dan syarikat serta harus meninjau, memantau, meramal dan
mentafsir persekitaran ekonomi sama ada diperingkat domestik atau dunia. Usahawan
bukan sahaja perlu mengkaji suasana persekitaran semasa memulakan perniagaan
tetapi juga semasa perniagaan sedang berkembang (Azianlin, 2007). Persekitaran
ekonomi merangkumi semua produk dan penghasilan dalam perkhidmatan, pengedaran,
penjualan dan penggunaan. Syarikat atau organisasi perlu saling berhubungkait
antara satu sama lain (Cheng Soon, 2009). Contohnya, Boon Siew Honda Sdn Bhd
telah mengembangkan perniagaannya di pasaran antarabangsa seperti di Brunei dan
Singapura kerana syarikat ini telah melakukan kajian dan pemantauan dengan melihat
faktor ekonomi negara tersebut yang berkembang dan maju. Keadaan ini memberi
kesan ke atas peningkatan di dalam permintaan dan boleh mengembangkan ekonomi
syarikat (Danny Tan, 2012).
4.2
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran makro dalam organisasi iaitu dalam aspek
teknologi di mana, penggunaan teknologi baru yang lebih konsisten dan efisen
(Kotler et al, 2008). Syarikat perlu membuat perubahan kecil terhadap reka
bentuk, produk formulasi dan pengeluaran serta bahan dan pengedaran. Melalui
ini, penciptaan teknologi baru selalunya mempunyai nilai ekonomi dan tiada
saingan pada peringkat awal serta selalunya dimonopoli oleh individu tersebut (Cheng Soon, 2009). Organisasi
atau syarikat juga perlu bijak mengawal dan memantau perubahan teknologi serta
mengesan penggunaan teknologi untuk membantu mengisi keperluan manusia. Ia bertujuan
agar produk yang lebih inovatif dapat dicipta dan diterima dipasaran sasaran.
Ia boleh mengurangkan kos dan meningkatkan kualiti dalam pengeluaran produk dan
membawa kepada inovasi. Contohnya, kesan daripada kemajuan teknologi turut
memberi kesan kepada Boon Siew Honda Sdn Bhd dalam pengeluaran produk-produk.
Ekoran daripada perkembangan teknologi menyebabkan syarikat dapat mengeluarkan
produk yang lebih baik dan bermutu tinggi mengikut peredaran masa dan
permintaan berbanding pada awal pengeluaran produknya. Pada awal penubuhan,
Boon Siew Honda Sdn Bhd hanya menghasilkan satu produk sahaja iaitu Honda Cub.
Namun, setelah dikaji dan wujudnya teknologi-tenologi yang moden serta
kecanggihan peralatan mesin yang ada, pelbagai model motosikal dapat dihasilkan
(Cheng Soon, 2009). Keadaan ini disebabkan kesan daripada perkembangan teknologi
yang banyak membantu dalam menghasilkan produk-produk yang lebih berkualiti.
4.3
Cadangan untuk menguruskan
elemen persekitaran makro dalam organisasi iaitu dalam aspek kebudayaan sosial seperti aspek demografi dan budaya. Dalam
aspek demografi, organisasi atau para usahawan perlu menilai perubahan
demografi untuk mengenalpasti peluang perniagaan yang ada.. Sesebuah syarikat
perlu membuat pemantauan dan penyelidikan sama ada dalam aspek lokasi, saiz, kepadatan,
bilangan penduduk, kelas sosial, dan statistik lain berhubung populasi penduduk
dalam sesebuah negara atau kawasan. Ini kerana ia mempengaruhi perkembangan
sesebuah syarikat atau organisasi terutama dalam aspek jumlah kuantiti produk
yang akan dikeluarkan atau produk yang sesuai dikeluarkan kerana populasi
membentuk pasaran. Ini dapat dilihat melalui populasi penduduk di mana
meningkatnya populasi menyebabkan kuasa beli akan menjadi semakin besar. Selain
itu, ke semua unsur ini menjadi faktor sumbangan kepada kehendak pengguna,
kuasa membeli dan kapasiti syarikat . Ini menunjukkan para usahawan perlu
melihat faktor-faktor demografi terlebih dahulu sebelum membuka atau memulakan
operasi dalam perniagaan mereka Dalam kebudayaan pula, usahawan perlu menilai
dan memantau pertukaran cara hidup masyarakat bagi tujuan untuk mengenalpasti
peluang perniagaan. Usahawan perlu meramal dan menilai perubahan yang berlaku
untuk memperolehi kejayaan dan keuntungan. Usahawan juga boleh menggunakan
informasi data yang ada dari sumber umum dan sendiri untuk menilai perubahan
ini (Kotler et al, 2008). Contohnya, pada awal penubuhan syarikat Boon Siew Honda
Sdn Bhd, Honda Cub telah dipasarkan setelah syarikat membuat pemantauan dan
kajian bahawa produk tersebut akan mendapat sambutan yang luar biasa. Ini
kerana, motisikal terebut boleh membawa banyak muatan dan tahan lasak. Hasil
daripada kajian yang telah dilakukan pada waktu tersebut, syarikat Boon Siew
Honda Sdn Bhd melihat kenderaan ini akan dijadikan kenderaan untuk mengangkut
muatan kepada masyarakat terutama golongan petani serta ia juga murah
berbanding motosikal lain. Syarikat telah membuat pemantauan dan kajian
terlebih dahulu tentang permintaan dan kehendak masyarakat. Manakala, maintenance dan spare part juga murah dan senang untuk ditunggangi (Cheng Soon, 2009).
4.4
Cadangan untuk menguruskan
elemen persekitaran makro dalam organisasi iaitu dalam aspek politik dan undang-undang.
Organisasi atau syarikat perlu menilai dan mengawasi persekitaran politik
sepenuhnya untuk mengenalpasti ancaman dan peluang yang ada. Syarikat juga
perlu mengawasi apa yang sedang dan akan berlaku kerana ia akan memberi kesan,
sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada syarikat. Ia juga bertujuan
agar tindakan yang dilakukan tidak mendatangkan sebarang masalah iaitu dengan
membuat perancangan produk dan program pemasaran syarikat. (Azianlin, 2007). Keadaan
ini dapat mewujudkan persaingan yang sihat di dalam syarikat atau firma dan ia
juga memberi peluang kepada usahawan untuk memulakan dan mengembangkan
perniagaan mereka. Menurut Hogan et al (1999), memperbaiki pengurusan
persekitaran undang-undang iaitu dengan cara meningkatkan dan menetapkan
peraturan, garis panduan dan dasar-dasar dalam sesebuah syarikat atau firma
yang wajib dipatuhi. Ini bertujuan mewujudkan firma atau syarikat yang lebih
berkembang dan maju (Kotler et al,
2011). Selain
itu, ia bertujuan mewujudkan atau mengenakan kawalan untuk menghadkan
keuntungan yang berlebihan serta menggalakkan penggunaan oleh pelanggan. Selain
itu juga, ia bertujuan untuk menggalakkan pelanggan atau pembekal membayar kos
penuh dan mengenakan kawalan untuk mencegah tingkah laku yang jahat. Ia juga
bertujuan untuk memantau dan menguruskan prestasi dan kualiti bagi memastikan standard yang boleh diterima. Contohnya,
melalui elemen politik, semasa awal penubuhan syarikat Boon Siew Honda Sdn Bhd,
syarikat ini telah dilantik sebagai pengeluar tunggal Honda di Malaysia.
Kesannya tidak wujud persaingan di dalam pasaran ekonomi tempatan. Keadaan ini
baik untuk perkembangan ekonomi syarikat tersebut (Cheng Soon, 2009).
5.0
KESIMPULAN
Persekitaran
merujuk kepada faktor yang memberi kesan positif atau negatif kepada keupayaan
syarikat atau organisasi untuk terus beroperasi dan berkembang, di samping
mengekalkan arusniaganya dengan pembeli dan pengguna sasaran. Perubahan
sentiasa berlaku dalam persekitaran sama ada secara mendadak, perlahan atau tidak
menentu. Keadaan ini mampu memberi
kesan yang mendalam dan mengejut kepada syarikat atau organisasi. Oleh
itu, apa yang dapat dirumuskan, organisasi berada di dalam satu persekitaran
yang luas. Dalam persekitaran ini, wujud kuasa-kuasa yang boleh dikawal dan
tidak boleh dikawal yang mana akan memberi peluang serta ancaman kepada
keupayaan syarikat atau organisasi untuk terus beroperasi. Apabila sesebuah organisasi
mula beroperasi, ia tidak berada dalam satu keadaan yang strategik atau tidak
berubah.
Untuk berjaya, sesebuah syarikat atau organisasi perlu
mematuhi strategi persekitaran syarikat atau organisasi serta di mana ia
beroperasi atau dapat membentuk semula syarikat atau organisasi tersebut dengan
lebih baik melalui pilihan strategi yang berkesan. Apa yang dapat dilihat,
langkah yang perlu di ambil untuk mengurus elemen ini ialah dengan membuat
perancangan yang baik di mana syarikat atau organisasi perlu memahami
persekitaran makro terlebih dahulu. Ini kerana, syarikat atau organisasi bukan
sahaja perlu mengkaji suasana persekitaran semasa memulakan operasi syarikat
atau organisasi, tetapi syarikat atau organisasi perlu juga mengkaji semasa
operasi syarikat atau organisasi sedang berkembang. Oleh itu, syarikat atau
organisasi dilihat gagal apabila strategi organisasi tidak sesuai dengan
persekitaran di mana syarikat atau organisasi beroperasi.
Dalam erti kata lain, syarikat atau organisasi boleh
dipengaruhi oleh persekitaran ini, namun, syarikat atau organisasi tidak boleh
mempengaruhi persekitaran ini. Sesebuah syarikat atau organisasi perlu
mengetahui strategi perancangan yang perlu diselaraskan agar syarikat atau
organisasi boleh mendapatkan dan mengekalkan syarikat tersebut terutama dalam aspek
berdaya saing. Apa yang dapat dilihat, persekitaran makro terdiri daripada
kuasa-kuasa yang berada di luar syarikat atau organisasi dan secara amnya ia tidak
boleh diubah oleh tindakan syarikat atau organisasi tersebut. Persekitaran ini
dilihat berhubung secara tidak langsung dengan syarikat atau organisasi.
Menurut McLaughlin dan Kaluzny (1999), persekitaran makro
boleh mempengaruhi syarikat atau firma di dalam perkhidmatan yang dilakukan. Persekitaran
makro dilihat banyak mempengaruhi strategi perkhidmatan di dalam sesebuah
syarikat atau firma dengan harapan usaha ini akan meningkatkan hubungan antara
firma, pengurus dan pelanggan dengan memberi manfaat dan kebaikan kepada semua pihak
(Mohammad Fikri, 2011).
Kesimpulannya, setelah mengawasi serta mengetahui peranan
dan pengaruh persekitaran makro kepada syarikat, firma atau organisasi,
terdapat kesan secara langsung dan tidak langsung yang boleh memberikan peluang
dan ancaman untuk jangka waktu pendek atau panjang dan menjadikan syarikat atau
organisasi semakin kukuh atau sebaliknya bergantung kepada tindakan dan
pendekatan yang di ambil oleh organisasi. Oleh itu, syarikat atau organisasi
perlulah mengawasi sebarang perubahan yang berlaku di dalam elemen-elemen
tersebut agar tidak memberi kesan yang buruk kepada syarikat.
salam, boleh saya dapatkan senarai rujukan untuk tugasan ini?
BalasPadamHello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
BalasPadamAnda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.
Boleh tak saya dapatkan reference untuk djadikan rujukan
BalasPadamMaklumat di atas mengenai tentang syarikat yang khusus ke?
BalasPadamAssalamualaikum. sis, blh tak saya nak dapatkan reference untuk dijadikan rujukan?
BalasPadamboleh dptkan rujukan dari mana ye
BalasPadamkorang nak buat assignment ke tu?
BalasPadamNi mesti nak buat esaimen utk MPU3223 ni kan
BalasPadamrasanya..geng oum ni
Padamboleh saya dapatkan senarai rujukan
BalasPadamMohon kongsi senarai rujukan utk artikel ini
BalasPadam