HASIL TULISAN ASAL : MIMI HAMIZA IBRAHIM
PENGENALAN
Memahami persekitaran mikro di dalam menguruskan
sesuatu perniagaan atau organisasi adalah sangat penting dan ia akan menentukan
kejayaan dan mempengaruhi keputusan dalam sesuatu perniagaan yang dijalankan. Persekitaran
mikro boleh mempengaruhi keputusan perniagaan yang di buat untuk jangkamasa
yang panjang dan ia merupakan unsur atau elemen yang tidak boleh dikawal
(Armstrong & Kotler, 2011). Persekitaran mikro boleh mempengaruhi operasi
organisasi secara langsung serta mendatangkan kesan yang lebih cepat. Malah, persekitaran
ini juga boleh memberikan peluang atau ancaman kepada syarikat atau organisasi
(Kotha & Nair, 1995). Walaupun agak sukar dan tidak berkemampuan bagi
usahawan untuk mengawal persekitaran yang ada, namun sudah mencukupi sekiranya
semua usahawan memahami elemen-elemen persekitaran tersebut. Dunia perniagaan
mempunyai lima elemen persekitaran mikro yang terpaksa dan perlu dihadapi oleh
semua peniagaan iaitu pengguna atau customer,
pesaing atau competitors, pembekal
atau suppliers, institusi kewangan,
organisasi bukan kerajaan atau NGO serta agensi kerajaan dan agensi-agensi yang
berkaitan (Mily, 2011).
Organisasi yang dipilih adalah syarikat penerbangan
tambang murah iaitu AirAsia bagi melihat kesan persekitaran mikro terhadap sesebuah
organisasi atau syarikat. AirAsia ditubuhkan pada 20 Disember 1993 dan mula
beroperasi pada 18 November 1996. AirAsia berpengkalan di Malaysia dan merupakan
syarikat penerbangan tambang murah yang pertama di Asia. Syarikat penerbangan
gabungan AirAsia ialah Thai AirAsia, AirAsia Philippines dan AirAsia Japan
mempunyai hab masing-masing di Lapangan Terbang Suvarnabhumi, Lapangan Terbang
Antarabangsa Clark dan Lapangan Terbang Antarabangsa Narita. Pejabat berdaftar
AirAsia terletak di Petaling Jaya, Selangor, manakala, ibu pejabatnya di
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (Goh Thean Eu, 2013).
Ia pada
awalnya diasaskan oleh syarikat kepunyaan kerajaan iaitu DRB-HICOM. Pada 2
Disember 2001, syarikat yang dibebani dengan hutang yang amat banyak telah di
ambil alih oleh Tony Fernandes melalui syarikatnya iaitu Tune Air Sdn Bhd.
Beliau merupakan bekas eksekutif syarikat Tune Warner. Tune Air Sdn Bhd adalah
nama yang diguna pakai selepas Tony mengambil alih pada harga token RM 1.00. Sejak
di ambil alih, Air Asia telah berjaya merekod dan meraih pelbagai anugerah
serta bersaing sengit dengan syarikat-syarikat penerbangan yang lain
termasuklah Malaysian Airline Sdn Bhd (MAS). Hanya dalam masa satu tahun
sahaja, Tony Fernandes telah berjaya menyelesaikan masalah beban hutang
syarikat. Beliau telah berjaya membaiki prestasi Airasia dan merekod keuntungan
(Goh Thean Eu, 2013).
Operasi pertama yang dilancarkan oleh AirAsia ialah
di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Pada awalnya, AirAsia
memperkenalkan banyak laluan penerbangan yang baru dengan tawaran harga yang
amat murah. Kemudian, pada tahun 2003, operasi kedua dilancarkan di Lapangan
Terbang Antarabangsa Senai, Johor yang berdekatan dengan Singapura dan
melancarkan penerbangan antarabangsa pertama ke Bangkok (Kurlantzick, 2010). Tony
Fernandes merupakan tokoh yang amat berwibawa dalam menentukan nama Airasia
kekal berjaya di Asia dan mula menempah nama di rantau lain (Mohd Radzi Abdul
hamid, 2012).
Secara amnya, Airasia berjaya mencatatkan kejayaan
demi kejayaan kerana mengamalkan system pengurusan kos yang efektif. Slogan
yang digunakan oleh Airasia ialah “The
More You Give, The More You Will Get”. Dengan berpaksikan tambang rendah
yang mampu di bayar oleh sesiapa sahaja menyebabkan khidmat Airasia mendapat
permintaan yang tinggi. Tujuan utama Airasia ditubuhkan ialah untuk menyediakan
perkhidmatan penerbangan yang mampu digunakan oleh semua lapisan pengguna.
Justeru itu, kos yang murah, kekerapan jadual penerbangan, lokasi yang menarik
dan perjalanan yang mudah , selesa dan menyeronokkan menjadi landasan utama
perniagaan Airasia. Antara lokasi-lokasi singgahan ialah lokasi-lokasi utama di
Malaysia, Bangkok, Thailand, Singapura, Filipina dan China (Macau dan Xiamen)
(Mohd Radzi Abdul hamid, 2012).
Dalam bulan Ogos 2003, Airasia menjadi syarikat
penerbangan pertama di dunia yang memperkenalkan penempahan melalui SMS yang
membolehkan penumpang untuk menempah tempat duduk, memeriksa jadual penerbangan
dan mendapatkan berita promosi terkini dengan menggunakan telefon bimbit.
Airasia juga telah memperkenalkan GO Holiday, program online syarikat penerbangan ini yang membenarkan penumpang untuk
menempah pakej percutian secara online (Kurlantzick,
2010).
Visi
AirAsia ialah menjadi syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia dan
memberikan perkhidmatan kepada 3 bilion orang kini tidak mendapat perkhidmatan
yang sempurna kerana kurang mendapat sambutan serta tambang yang tinggi. Misi
AirAsia ialah pekerja dilayan seperti ahli sebuah keluarga besar dan menjadi
syarikat terbaik untuk bekerja, mencipta jenama ASEAN yang dikenali dunia,
mencapai kos terendah yang menjadikan sesiapa pun boleh terbang dengan AirAsia
serta mengekalkan produk berkualiti paling tinggi, merangkumi teknologi bagi mengurangkan
kos dan menambah tahap perkhidmatan. Nilai yang diutamakan oleh AirAsia ialah
mengutamakan keselamatan, penggunaan pesawat secara maksimum, tambang rendah
dan tidak berlebihan, operasi lebih cekap, sistem pengedaran lebih luas dan
inovatif serta jaringan point ke point (Mohd Radzi Abdul hamid, 2012).
2.0
UNSUR-UNSUR
PERSEKITARAN MIKRO
2.1
Unsur-unsur
persekitaran mikro iaitu pelanggan di mana pengguna atau customers yang membeli barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan
oleh organisasi. Pelanggan merupakan kumpulan yang menjadi sasaran utama para
pengusaha organisasi atau syarikat. Pelanggan dianggap “raja” kerana tiada
pelanggan, tiadalah perniagaan. Klasifikasi pelanggan terdiri daripada individu
dan kelompok masyarakat sama ada di sekolah, universiti, hospital atau pejabat
kerajaan. Selain itu, organisasi atau syarikat lain juga boleh menjadi
pelanggan kepada organisasi yang lain serta pelanggan oleh terdiri daripada
dalam negara atau luar negara. Contohnya, pasaran pelanggan bagi syarikat penerbangan
AirAsia juga terdiri daripada pelanggan yang berada di luar negara seperti
Thailand, Indonesia, Filipina dan sebagainya (Siti Aminah, 2010).
2.2
Kedua, pembekal atau suppliers iaitu individu atau kumpulan
yang menyalurkan input kepada organisasi atau usahawan seperti bahan mentah,
peralatan, mesin dan lain-lain. Pembekal yang baik akan menawarkan kepada
pengusaha atau organisasi bahan yang berkualiti, harga yang rendah,
penghantaran pada masa yang tepat serta tempoh bayaran yang lebih lama dan reliable. Contohnya, AirAsia Bhd
membuka peluang kepada syarikat makanan dan minuman (F&B) tempatan untuk
menjadi pembekal makanan kepada penumpang penerbangannya. Kini AirAsia
menawarkan kira-kira 20 pilihan makanan dalam penerbangan dihasilkan oleh
pembekal tempatan (Che Wan Badrul Alias, 2013).
2.3
Ketiga, kerajaan atau
agensi yang terlibat di mana mempengaruhi aktiviti organisasi melalui pelbagai
peraturan yang digubal untuk membantu menyelaras, menyokong dan membangunkan organisasi
atau syarikat. Pelbagai agensi juga yang memberi khidmat nasihat, latihan,
pinjaman, penyewaan premis dan lain-lain. Selain itu, kerajaan juga menyediakan
lesen, permit, mengutip pelbagai cukai dan duti kepada organisasi dengan tujuan
pemantaun terhadap organisasi. Organisasi atau syarikat perlu peka terhadap
implikasi cukai terhadap kos dan keuntungan syarikat kerana kerajaan
mempengaruhi aktiviti keusahawanan melalui pelaksanaan polisi-polisi.
Contohnya, Akta Penerbangan Awam 1969 yang dikeluarkan oleh kerajaan dijadikan
sebagai garis panduan kepada syarikat-syarikat penerbangan termasuk AirAsia dan
dijadikan sebagai pengawalan, sekatan dan syarat oleh kerajaan (Pesuruhjaya
Penyemak Undang-Undang Malaysia, 2006).
2.4
Keempat, institusi
kewangan merupakan punca luaran untuk membiayai perniagaan baru atau
mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Institusi kewangan membantu dalam hal
pengurusan kewangan syarikat seperti bank perdagangan, syarikat kewangan,
syarikat insuran dan syarikat venture
capital. Kebanyakan organisasi atau pengusaha perlu sumber pembiayaan modal
dari institusi-institusi kewangan untuk memulakan atau menyembangkan
perniagaan. Contohnya, AirAsia X iaitu syarikat di bawah kumpulan AirAsia telah
membuat pinjaman dengan bank bernilai jutaan ringgit. Namun, memandangkan
keuntungan syarikat adalah baik, pihak bank tiada masalah untuk memberikan
pinjaman kepada syarikat AirAsia. Ini dapat dilihat apabila syarikat AirAsia
berjaya mengumpul kira-kira AS$250 juta (RM775 juta) keuntungan pada tahun 2012
(Hafiz Ithnin, 2013).
2.5
Kelima, badan bukan
kerajaan (NGO) di mana NGO boleh mempengaruhi organisasi melalui pelbagai
kempen dan publisiti serta mempengaruhi pengguna dan kerajaan. Organisasi harus
peka terhadap peranan badan-badan ini dan isu-isu yang sensitif pada masyarakat
seperti isu kebersihan, alam sekitar, kesihatan, keselamatan pengguna, status
halal dan haram serta lain-lain. Badan-badan bukan kerajaan (NGO) ini sebagai
perantaraan di dalam pemasaran yang membantu syarikat untuk mempromosi, menjual
dan mengedar produk kepada pembeli. NGO juga membantu syarikat mencari
pelanggan atau membuat jualan kepada pelanggan. Contohnya, syarikat penerbangan
AirAsia memerlukan orang tengah untuk memudahkan promosi perkhidmatan yang
dijual. Antaranya Syarikat Pengagihan Fizikal membantu syarikat Airasia untuk
menyimpan barang pelanggan yang telah menggunakan perkhidmatan Airasia untuk
mengirim barang tersebut untuk sampai kedestinasi yang dituju (Siti Aminah,
2010).
2.6
Keenam, pesaing atau competitors penting bagi sesebuah
organisasi atau pengusaha mengenalpasti pesaing dan memahami karenah serta
aktiviti pesaing-pesaing. Menganalisa tahap persaingan dalam industri tersebut.
Pengusaha juga perlu mengetahui kelemahan dan kekuatan diri dan juga kelemahan
dan kekuatan pesaing. Organisasi atau syarikat perlu menggunakan
strategi-strategi tertentu yang berkesan untuk mengatasi pesaing. Contohnya,
dari segi harga, promosi, produk, pengedaran dan premis. Syarikat penerbangan
AirAsia memulakan operasi dengan kos yang rendah jika dibandingkan dengan
pesaing terdekat iaitu MAS. Selain itu, AirAsia menawarkan cara pembelian tiket
penerbangan melalui internet secara atas talian. Malah, AirAsia juga mewujudkan
Tunes Hotel untuk penumpang yang
memerlukan tempat penginapan yang asas semasa mereka dalam perjalanan (Siti
Aminah, 2010).
3.0
ANALISIS KESAN UNSUR-UNSUR PERSEKITARAN MIKRO KE ATAS
ORGANSASI
3.1
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen kerajaan atau
agensi yang berkaitan seperti pelabur. Pelabur menyumbang modal dalam
organisasi perniagaan bertujuan untuk memperolehi keuntungan. Matlamat pulangan
pelaburan yang ditetapkan oleh pelabur telah mempengaruhi keputusan, dasar
serta aktiviti-aktiviti perniagaan sesebuah organisasi. Sesetengah pelabur
menyuntik modal yang besar dalam organisasi perniagaan sama ada dalam bentuk
mata wang ataupun teknologi yang tinggi kerana mereka mempunyai kepentingan
dengan perniagaan bersama organisasi tersebut. Pelabur tersebut akan bergiat
dalam perjalanan perniagaan organisasi yang telah dilaburkan. Kesannya
menyebabkan organisasi akan terikat dan di bawah kawalan pelabur. Keadaan ini
menyebabkan organisasi merasa tidak bebas dan setiap keputusan atau perancangan
yang ingin dilakukan perlu dibincangkan terlebih dahulu bersama pelabur
(Zafirah Abu Bakar, 2013). Contohnya, kerjasama yang dilakukan antara syarikat
penerbangan MAS dengan AirAsia di mana saham MAS sebanyak 20.5% dan saham
AirAsia sebanyak 10% sahaja. Keadaan ini membimbangkan kerana ia mewujudkan
”kartel” yang memonopoli sektor penerbangan negara. Malah, apa yang diketahui,
AirAsia sebelum ini merupakan pesaing MAS dan ia bakal mendatangkan kesan berat
sebelah selepas ini (Amir, 2011).
3.2
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen pembekal di
mana firma atau individu yang membekalkan sumber-sumber yang diperlukan oleh
syarikat atau organisasi untuk mengeluarkan dan menghasilkan produk serta
perkhidmatan mula mengeksploitasi harga dan barangan. Pembekal sebagai
penghubung penting antara pembeli dengan syarikat atau organisasi dalam sistem
penghantaran nilai. Ia akan mempengaruhi dari segi harga di mana pembekal
berkuasa dalam menguasai naik turun harga barangan yang dibekalkan. Keadaan ini
menyebabkan harga dan nilai produk yang dihasilkan di pasaran tidak tetap dan
tidak kosisten kerana nilai harga boleh mencapai pada tahap yang maksimum atau
manimum. Contohnya, pembekal berkuasa untuk mengurangkan kualiti produk dan
perkhidmatan yang ada di pasaran atau yang diperlukan oleh syarikat. Tambahan
pula, pembekal dengan kuasa tawar menawar mereka sendiri menjejaskan kerja dan
struktur kos industri (Zafirah Abu Bakar, 2013).
3.3
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen institusi
kewangan di mana walaupun institusi ini membantu kewangan organisasi, namun, faktor-faktor
seperti kadar faedah, jumlah pinjaman dan senang atau susah pinjaman yang
diberikan akan mempengaruhi perniagaan sesebuah organisasi. Pinjaman dari
instutusi kewangan bukan sahaja sukar diperolehi untuk peniaga baru kerana
tidak mempunyai rekod tetapi terpaksa membayar kadar faedah yang mana kesannya akan
membebankan organisasi atau peniaga baru. Contohnya, kepada organisasi atau
syarikat yang baru bermula dan memerlukan modal yang besar. Adalah sukar untuk
syarikat atau organisasi tersebut untuk mendapatkan kepercayaan daripada
mana-mana badan institusi kewangan yang ada (Amir, 2011).
3.4
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen pesaing. Tidak
dapat dielakkan dalam dunia pemasaran di mana apabila pesaing menurunkan harga
jualan produk, adakah organisasi atau syarikat perlu berdiam diri atau mengambil
tindakan yang sama. Selain itu, adakah apabila pesaing menggunakan teknologi
terkini dalam pengeluaran, adakah organisasi atau syarikat perlu mengikut cara
pesaing. Ini adalah persoalan yang perlu difikirkan oleh organisasi kerana
gelagat pesaing memberi kesan ke atas strategi organisasi dan sudah tentu
mempengaruhi cara organisasi bertindakbalas terhadap persekitaran. Dunia
pemasaran hari ini tidak tertumpu kepada pada pesaing dalam negara sahaja,
tetapi pesaing pada hari ini menjangkau sempadan negara. Inilah yang dikatakan
globalisasi dan dunia tanpa sempadan. Ini memberi kesan yang baik kepada
perkembangan organisasi atau syarikat unruk memantapkan lagi tahap pencapaian
organisasi. Contohnya, MAS merupakan pesaing utama kepada AirAsia. Oleh itu,
sistem pengurusan AirAsia perlu bijak merancang dan membuat perancangan yang
strategik bagi memantapkan lagi pemasaran dan jualan syarikat agar setanding
dengan syarikat-syarikat penerbangan yang lain (Zafirah Abu Bakar, 2013).
3.5
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen pelanggan di
mana kepuasan dan kepentingan pelanggan diutamakan. Segala produk dan keluaran
wujud selepas tinjauan ke atas pasaran di buat. Tiada organisasi boleh hidup
tanpa pelanggan dan pengguna. Kesan pelanggan terhadap organisasi adalah
positif sekiranya organisasi atau syarikat memberikan perkhidmatan yang baik
dan cemerlang kepada pelanggan. Namun, ia akan menjadi negatif apabila
organisasi atau syarikat meminggirkan pelanggan. Walaupun organisasi perlu
berhadapan dengan pelbagai ragam dan karenah dari pelanggan, pelanggan banyak
memberi kesan ke atas syarikat kerana kuasa beli adalah tinggi. Contohnya,
syarikat AirAsia mengutamakan kepentingan dan keselesaan penumpangnya kerana
pelanggan adalah sumber rezeki syarikat dan mampu memantapkan ekonomi syarikat (Amir,
2011).
3.6
Unsur-unsur
persekitaran mikro memberi kesan ke atas organisasi iaitu elemen badan bukan
kerajaan atau NGO di mana memberi kesan yang positif dan negatif terhadap
organisasi atau syarikat. Ini kerana, badan-badan bukan kerajaan seolah-olah
membantu pihak syarikat dalam membuat promosi mengenai syarikat tersebut.
Malah, daripada yang tidak mengetahui mengenai syarikat menyebabkan masyarakat
mula sedar akan kewujudan dan keistimewaan syarikat. Namun begitu, NGO ini juga
turut memberi kesan yang negatif kepada organisasi atau syarikat dengan isu-isu
yang negatif yang mampu menggugat kestabilan syarikat. Contohnya, badan-badan
bukan kerajaan dilihat dari pandangan positif apabila dilihat turut membantu
syarikat penerbangan AirAsia dalam mempromosi dan memperkenalkan syarikat di
mata masyarakat dan dunia melalui iklan-iklan tertentu. Namun, dari sudut
pandangan negatif, NGO turut mencemarkan nama syarikat dengan isu-isu panas
seperti terkini syarikat penerbangan AirAsia dituduh kejam ekoran tidak
emmbenarkan ibu dan anak yang terkena penyakit campak menaiki penerbangan
(Zafirah Abu Bakar, 2013).
4.0 CADANGAN LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENGURUSKAN ELEMEN-ELEMEN
PERSEKITARAN MIKRO DI DALAM ORGANISASI
4.1
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen pelanggan atau pengguna di
mana organisasi harus sentiasa menilai sama ada keluaran produk atau peralatan
dapat memenuhi kehendak pengguna atau tidak. Keluaran organisasi pelu mempunyai
inovasi, kreatif dan berkembang maju supaya keperluan dan citarasa pengguna
selari dengan perkembangan teknologi dunia hari ini. (Zafirah Abu Bakar, 2013).
Contohnya, Airasia perlu mengaturkan strategi untuk menjayakan promosi yang
telah dijalankan. Perkhidmatan yang
diberikan perlu ditingkatkan agar pelanggan tidak membuat aduan. Tujuan
syarikat adalah untuk memberikan kepuasan pelanggan (Siti Aminah, 2010).
4.2
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen kerajaan atau agensi yang
berkaitan di mana penekanan terhadap pemodal-pemodal ke atas organisasi.
Organisasi perlu mengambil tindak tanduk yang dapat memenuhi kehendak pelabur
pada jangka masa pendek dan juga pelabur pada jangka masa panjang (Zafirah Abu
Bakar, 2013). Contohnya, syarikat penerbangan AirAsia perlu memainkan peranan
dengan pihak kerajaan atau agensi-agensi yang berkaitan agar segala maslaah dan
urusan yang berkaitan dengan jabatan atau organisasi ini dapat diatasi dan
dibincangkan dengan telus dan bersama (Zafirah Abu Bakar, 2013).
4.3
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen pembekal di mana organisasi
perlu mengenali pembekal, sentiasa berinteraksi dan berkomunikasi dengan
pembekal. Malah, organisasi perlu mewujudkan dan memelihara hubungan yang baik
dengan pembekal kerana pembekal membekalkan bahan yang diperlukan oleh
organisasi untuk dijadikan barang niaga yang boleh di jual dan memenuhi
citarasa pengguna. Namun begitu, pada hakikatnya, organisasi dan pembekal
saling memerlukan di antara satu sama lain dalam dunia perniagaan. Interaksi di
antara pembekal dengan organisasi banyak memberi kesan kepada penetapan corak perjalanan
atau corak operasi dan kemajuan sesebuah organisasi. Hubungan baik dengan
pembekal adalah perlu untuk menjamin perjalanan atau operasi sesebuah
organisasi tidak terganggu, malah akan terus berkembang (Zafirah Abu Bakar,
2013). Contohnya, organisasi perlu menjalankan kajian ke atas pembekal seperti
siapa pembekal, apakah produk-produk pembekal, harga, terma-terma dan syarat-syarat
(Pulkit Pal, 2005). Contohnya, AirAsia telah menetapkan syarat-syarat
kepada pembekal yang ingin menjalinkan kerjasama denganya perlu menepati konsep
permintaan dan pembekalan iaitu mereka perlu menjual produk yang benar-benar
mempunyai permintaan dan berkualiti tinggi. Namun, sekiranya syarat-syarat ini
gagal untuk pembekal mematuhinya, pembekal dan syarikat perlu dan boleh
berbincang bersama-sama dan mencari jalan penyelesaian (Zafirah Abu Bakar, 2013).
4.4
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen pesaing di mana organisasi
atau syarikat perlu mengetahui saiz dan perletakan iaitu tahap perkembangan industrinya
berbanding pesaingnya. Organisasi perlu membangunkan strategi yang memberi
mereka kadar pulangan yang lebih baik. Organisasi atau syarikat perlu
mengetahui kekuatan dan kelemahan mereka berbanding dengan pesaing. Ini kerana
mudah bagi organisasi untuk menjalankan strategi-strategi bagi mengatasi
pesaing (Azman Ali, 2010). Contohnya, strategi promosi yang diperkenalkan oleh
syarikat penerbangan Airasia dengan menonjolkan kelebihan dan keistimewaan
keluaran syarikat berbanding pesaing lain. Malah, kelemahan-kelemahan yang ada
pada syarikat akan dipertingkatkan dan diperbaharui (Siti Aminah, 2010).
4.5
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen institusi kewangan di mana
pihak berkuasa atau pihak yang terbabit seperti agensi-agensi kewangan maupun
pihak kementerian kewangan perlu bijak memainkan peranan masing-masing. Malah,
syarat-syarat dan polisi-polisi yang diamalkan sebelum ini perlu dilonggarkan
berdasarkan tahap kemampuan sesebuah organisasi atau syarikat. Selain itu,
dalam menentukan mana-mana syarikat atau organisasi yang layak mendapatkan sama
ada pinjaman kewangan atau bantuan kewangan, perlulah dilakukan dengan adil dan
saksama. Contohnya, syarikat penerbangan AirAsia bernasib baik kerana di beri
kepercayaan oleh pihak bank untuk membuat pinjaman semasa awal pengambilan
AirAsia walaupun dengan jumlah yang tinggi. Ini kerana pihak bank yakin dengan
syarikat. Namun, ia berbeza dengan usahawan-usahan kecil atau yang baru
bertapak untuk mendapatkan kepercayaan dari pihak bank atau institusi kewangan
yang lain (Zafirah Abu Bakar,
2013).
4.6
Cadangan untuk
menguruskan elemen persekitaran mikro iaitu elemen badan bukan kerajaan atau
NGO iaitu di mana kerajaan perlu memberi sokongan terhadap NGO yang terdapat
dalam negara kerana NGO mempunyai satu kuasa untuk mengawal dan menguasai
individu atau masyarakat dalam dunia pemasaran. Ini kerana NGO turut memberi
kesan ke atas jatuh dan bangunnya sesebuah organisasi atau syarikat. Pihak-pihak
NGO juga perlu bijak dalam memainkan sesuatu isu-isu dan perlu memastikan
setiap isu yang disebarkan adalah sahih dan benar. Contohnya, apabila keluar
isu mengenai pihak pengurusan AirAsia yang tidak membenarkan ibu dan anak
meneruskan penerbangan ekoran kedua-duanya terkena jangkitan campak. Sekiranya
dilihat dari sudut pandangan dan isu yang dikeluarkan oleh NGO, pihak
pengurusan AirAsia dilihat gagal mematuhi matlamat dan objektif syarikat iaitu
memenuhi kehendak dan kepentingan pelanggan. Walhal, masyarakat tidak
mengetahui kejadian sebenar yang berlaku (Siti Aminah, 2010).
5.0
KESIMPULAN
Apabila
sesebuah organisasi mula beroperasi, ia tidak berada dalam satu keadaan yang
strategik atau tidak berubah. Organisasi berada dalam satu persekitaran yang
lebih luas. Dalam persekitaran ini, wujud kuasa-kuasa yang boleh dikawal dan
tidak boleh dikawal yang akan memberikan peluang serta ancaman kepada keupayaan
syarikat atau organisasi untuk terus beroperasi. Persekitaran merujuk kepada
faktor yang memberi kesan positif atau negatif kepada keupayaan syarikat atau
organisasi untuk terus beroperasi dan berkembang, di samping mengekalkan
arusniaganya dengan pembeli dan pengguna sasaran. Perubahan sentiasa berlaku
dalam persekitaran dan ia boleh berlaku secara perlahan atau mendadak serta
tidak menentu. Ini mampu memberikan
kesan yang mendalam dan mengejut kepada syarikat atau organisasi.
Apa yang dapat dilihat, persekitaran mikro terdiri
daripada kuasa-kuasa yang berada di dalam dan di luar syarikat atau organisasi secara
kecil dan secara amnya tidak boleh diubah oleh tindakan syarikat atau
organisasi sahaja. Dalam erti kata lain, syarikat atau organisasi boleh
dipengaruhi oleh persekitaran ini, tetapi syarikat atau organisasi pula tidak
boleh mempengaruhi persekitaran ini. Sesebuah syarikat atau organisasi perlu mengetahui
strategi perancangan yang perlu diselaraskan agar syarikat atau organisasi
boleh mendapatkan dan mengekalkan syarikat atau organisasi tersebut terutama
dalam berdaya saing. Persekitaran ini dilihat berhubung secara tidak langsung
dengan syarikat atau organisasi.
Jelaslah di sini, untuk membuat perancangan yang baik,
syarikat atau organisasi perlu memahami persekitaran mikro. Ini kerana,
syarikat atau organisasi bukan sahaja perlu mengkaji suasana persekitaran
semasa memulakan operasi syarikat atau organisasi, tetapi syarikat atau
organisasi perlu juga mengkaji semasa operasi syarikat atau organisasi sedang
berkembang. Hill dan Jones (1998) juga telah menyatakan bahawa untuk berjaya,
sesebuah syarikat atau organisasi perlu mematuhi strategi persekitaran syarikat
atau organisasi atau di mana ia beroperasi atau dapat membentuk semula syarikat
atau organisasi tersebut dengan lebih baik melalui pilihan strategi yang
berkesan (Hill & Jones, 1998). Oleh itu, syarikat atau organisasi dilihat
gagal apabila strategi organisasi tidak sesuai dengan persekitaran di mana
syarikat atau organisasi beroperasi.
Melalui kajian ini, apa yang dapat dilihat, persekitaran
mikro dilihat banyak mempengaruhi strategi perkhidmatan di dalam sesebuah organisasi
atau syarikat dengan harapan usaha ini akan meningkatkan hubungan antara firma,
pengurus dan pelanggan dengan memberi manfaat dan kebaikan kepada semua pihak.
Menurut McLaughlin dan Kaluzny (1999), persekitaran mikro boleh mempengaruhi
syarikat atau organisasi di dalam perkhidmatan yang dilakukan (McLaughlin &
Kaluzny, 1999).
Kesimpulannya, apa yang dilihat, setelah mengawasi serta
mengetahui peranan dan pengaruh persekitaran mikro kepada syarikat, firma atau
organisasi, terdapat kesan secara langsung dan tidak langsung yang boleh
memberikan peluang dan ancaman untuk jangka waktu pendek atau panjang dan
menjadikan syarikat atau organisasi semakin kukuh atau sebaliknya bergantung
kepada tindakan dan pendekatan yang di ambil oleh organisasi. Oleh itu,
syarikat atau organisasi perlu mengawasi sebarang perubahan yang berlaku dalam
elemen-elemen tersebut.
good esei but no references, im not able to find even one of your citation
BalasPadamnoob
Padam)
BalasPadamHello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
BalasPadamAnda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.