21 Januari 2013

EMPOWERMENT IN NURSING

Disediakan Oleh: Mimi Hamiza Ibrahim


1.0              INTRODUCTION
Kerjaya kejururawatan telah bermula di Malaysia sejak tahun 1800 di mana perkhidmatan pertama bermula di Pulau Pinang dan Singapura oleh anggota dari East India Co. yang kemudiannya digantikan oleh nurse Katholik. Latihan (sambilan bekerja) jururawat pertama di Johor Bahru pada tahun 1938 dan terhenti pada tahun 1942 hingga 1945 ekoran berlakunya Perang Dunia ke-2. Sekolah kejururawatan mula ditubuhkan pada tahun 1946 iaitu di Johor Bahru, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur. Sistem penjagaan kesihatan mula berkembang di Malaysia (pada zaman tersebut dikenali Malaya) pada tahun 1951. Kerjaya jururawat merupakan kerjaya yang dinamik dan sentiasa berkembang seiring dengan kemajuan teknologi terkini dalam bidang perubatan dan perawatan bagi memenuhi keperluan dan kehendak dunia perubatan semasa. Justeru itu, kerjaya kejururawatan di Malaysia sentiasa mempunyai perubahan, penambahbaikan dan peningkatan dalam pembangunan kerjaya seiring dengan era globalisasi ke arah mencapai matlamat untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020 (Zulkifli Hamzah, 2011). Sehubungan dengan itu, peluang perkembangan kerjaya jururawat ke peringkat yang lebih tinggi bagi menjamin kehidupan dan kepuasan jururawat dapat dilihat melalui empowerment yang ada di dalam diri seseorang jururawat.
Menurut Chinn dan Kramer (2011), mendefinisikan empowerment sebagai satu proses multidimensi sosial yang membantu orang ramai mendapatkan kawalan ke atas kehidupan mereka sendiri. Ia adalah satu proses yang menggalakkan kuasa iaitu kebolehan untuk mempengaruhi orang lain untuk kegunaan dalam kehidupan mereka sendiri dan terhadap masyarakat (Chinn & Kramer, 2011).
Empowerment sering dikaitkan dengan kuasa. Kuasa didefinisikan sebagai kuasa memiliki kawalan, pihak berkuasa atau pengaruh ke atas orang lain (Merriam-Webster, 2002). Kekuatan disebalik konsep kuasa adalah idea kuasa dan pencapaian ini bergantung kepada dua perkara iaitu empowerment memerlukan kuasa yang membolehkan kita berkuasa untuk membawa perubahan dan bersama-sama dalam perubahan tersebut, serta keupayaan untuk membangunkan atau mengembangkannya. Menurut Weber (1946) mengatakan, kuasa sebenarnya wujud dalam konteks hubungan antara manusia atau benda. Kuasa tidak wujud secara berasingan dan hubungan kuasa mempunyai keupayaan untuk berubah (Sadan, 1997).
Dalam bidang kejururawatan, empowerment merupakan satu konsep penting yang boleh digunakan untuk mewujudkan kelakuan yang sihat dan hubungan profesional yang kukuh. Ia adalah satu konsep demokrasi, berjuang untuk kemajuan keadilan sosial, kebebasan untuk memilih dan abstrak (Rodwell, 1996). Ia juga merupakan satu konsep yang sangat positif dan proaktif yang memerlukan usaha daripada semua perhubungan dan mempunyai kawalan, pengaruh atau penguasaan ke atas seseorang atau sesuatu.
Menurut rekod Jabatan Kesihatan pada tahun 1997, empowerment adalah satu perkataan yang sering kita dengar dalam perkhidmatan kesihatan pada hari ini dan menjadi tunggak utama dasar kesihatan. Malin dan Teasdale (1991) menyatakan empowerment dalam konteks kejururawatan bermakna kebebasan untuk memilih dalam mendapatkan rawatan dan juga membayangkan bahawa pesakit perlu mengekalkan autonomi serta tanggungjawab untuk membuat keputusan semasa rawatan mereka (Sula Witshine, 2001). Ini menunjukkan empowerment adalah satu cara penumpuan kuasa pada individu tertentu dengan memberikannya autoriti, tanggungjawab untuk membuat keputusan, sumber atau kuasa serta mewujudkan suasana agar pekerja dapat menggunakan keupayaan mereka semaksimum mungkin bagi mencapai matlamat organisasi (Clutterbuck & Kernaghan, 1994).
Dalam skop kejururawatan, empowerment seseorang jururawat dapat dilihat melalui hubungan jururawat dengan pesakit, jururawat dengan student nurse, jururawat dengan organisasi dan jururawat dengan individu (diri sendiri) (Rodwell, 1996).
2.0              UNDERSTANDING ON THE IMPORTANCE OF EMPOWERMENT IN NURSING
2.1              Hubungan jururawat dengan pesakit iaitu jururawat berkuasa membantu pesakit dalam mempelajari penjagaan diri sendiri pada bila-bila masa serta membantu yang lain apabila mereka tidak berdaya bagi memenuhi keperluan dan aktiviti penjagaan diri sendiri. Melalui empowerment juga, jururawat berkuasa membantu pesakit mencapai tahap kesihatan yang lebih baik serta membantu pesakit tenat mengekalkan kesejahteraan sehingga akhir hayat mereka (Zulkifli Hamzah, 2011).
Hubungan interpersonal antara jururawat dengan pesakit telah wujud sejak tahun 1960-an dan hubungan ini dilihat sebagai intipati amalan kejururawatan (Moyle, 2003). Hubungan ini boleh dibina dan dibangunkan dengan membina kepercayaan, mewujudkan suasana yang baik, menilai kekuatan dan kelemahan pesakit serta mewujudkan komunikasi di antara kedua-duanya (Egan, 2002). Melalui empowerment, jururawat juga memantau keadaan pesakit dari semasa ke semasa dan melaporkan kepada pihak yang bertanggungjawab serta mempunyai kuasa untuk mengarah atau membantu dan merancang pesakit untuk membuat keputusan.
Contohnya, Nursing Clinical Intructors (CI) dalam merancang kesihatan pesakit. CI akan merujuk kepada data penilaian pesakit dalam merangka matlamat pesakit dan merancang strategi kejururawatan yang diperlukan untuk mencegah, mengurangkan atau menghapuskan masalah kesihatan pesakit. CI juga akan memberikan rawatan yang terbaik serta mengutamakan pengurusan untuk pesakit (Mpaka & Uys, 1999).
2.2              Hubungan jururawat dengan student nurse iaitu melalui peranan jururawat berkuasa membantu student nurse memahami prinsip asas kemahiran kejururawatan, menilai keperluan pembelajaran, memerhati teknik mereka dan membantu student nurse jika mengalami kesukaran dalam pelajaran serta merancang pengalaman pembelajaran melalui amalan (Schweer & Gebbie, 1876). Jururuawat dianggap sebagai rujukan kepada student nurse sekiranya mempunyai masalah dan berkuasa sepenuhnya untuk mengawal dan memantau student nurse semasa proses pembelajaran berlaku.
Contohnya, Nursing Clinical Instructors (CI) berperanan sebagai guru atau tenaga pengajar dengan menyediakan peluang pembelajaran yang terbaik kepada student nurse untuk menimba ilmu pengetahuan, kemahiran dan pengalaman di dalam bidang kejururawatan. Kesannnya, membantu student nurse semasa di dalam wad seperti apakah prosuder-prosuder yang diperlukan semasa melakukan rawatan kepada pesakit atau semasa berhadapan dengan pesakit (Van Hoozer, 1987). 
2.3              Hubungan jururawat dengan organisasi iaitu kejayaan sesebuah organisasi bergantung ke atas kebijaksanaan pekerja (jururawat) dalam menggunakan kuasa yang ada. Jururawat berkuasa membantu mengubah organisasi lebih dilihat melalui student nurse. Menurut Anderson (2011), kuasa jururawat cenderung untuk mengambil tanggungjawab yang besar dalam kerja mereka dan memberi kejayaan serta keuntungan kepada organisasi. Ini kerana, kuasa jururawat sebagai aset kepada organisasi dan memainkan peranan penting dalam mencapai hasil yang berjaya. Pengurus organisasi atau ketua akan memberi kuasa kepada jururawat yang mereka percayai untuk mematuhi arahan khusus bagi tujuan pembangunan organisasi (Anderson, 2011). Faktor penting dalam pertumbuhan dan kejayaan orgaisasi adalah melalui kuasa jururawat dengan menggunakan motivasi yang tinggi dan idea-idea yang baik.
Contohnya, tindakan CI di Masterskill University College menggunakan kuasa yang ada sebaik dan semaksimum mungkin terutama semasa mengadakan latihan di wad di Hospital Raja Perempuan Zainab II bersama student nurse. Tindakan CI mengawal, mengajar dan memantau student nurse  serta memberikan komitmen yang tinggi semasa tugasan telah mendapat pujian dan perhatian di tempat latihan yang dilakukan dan turut mendapat perhatian pesakit. Keadaan ini akan memberi kesan yang positif kepada organisasi.
2.4              Hubungan jururawat dengan individu (diri sendiri) iaitu melalui pelaksanaan empowerment, dapat memberi faedah kepada individu (jururawat) terbabit terutama dalam peluang untuk meningkatkan kemahiran, bakat dan keupayaan (Stewart, 1994). Ini akan mewujudkan penambahbaikan yang berterusan dalam semua aspek kehidupan seperti kualiti, pengurangan kos dan meningkatkan pencapaian dan kepuasan semua yang terlibat (Murrell & Meredith, 2000). Keadaan ini akan meningkatkan motivasi kendiri jururawat dan mewujudkan rasa bahawa semua kerja yang dilakukan adalah penting dan perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh dalam memastikan kejayaan organisasi. Ini dikatakan akan meningkatkan semangat jururawat dan turut membantu mengurangkan tekanan kerja (Stewart, 1994).
Contohnya, CI akan bersungguh-sungguh memastikan student nurse memahami apa yang diajarinya, samada di dalam kelas atau luar kelas. Penekanan akan diberikan sekiranya subjek atau tajuk yang diajar sukar difahami dan sekiranya masih wujud masalah, latihan secara praktikal akan dilakukan. Ini bertujuan untuk memberikan pemahaman yang maksimum kepada student nurse kerana akan mempengaruhi tindakan dan pemahaman mereka semasa latihan di luar kelas dijalankan. Sekiranya wujud masalah kepada student nurse terutama semasa latihan di luar kelas, keadaan ini akan mempengaruhi prestasi CI tersebut (Mpaka & Uys, 1999).
3.0              DISCUSSION ON THE IMPLICATIONS OF EMPOWERMENT ISSUES IDENTIFIED
3.1              Implikasi terhadap jururawat iaitu sekiranya empowerment digunakan dengan cara yang betul, akan melahirkan jururawat yang berpengetahuan, berdaya saing, budaya kerja yang cemerlang, berintegriti serta mempunyai nilai moral dan etika yang tinggi selaras dengan ispirasi Kementerian Kesihatan Malaysia serta Kerajaan (Zulkifli Hamzah, 2011). Selain itu juga, akan wujudkan dalam diri jururawat mengenai prinsip merawat moral pesakit dengan hormat, bertindak jujur dan adil serta mewujudkan keperibadian integriti seperti berani berkata dan bertindak, tegas, mampu bertindak di bawah tekanan dan fleksibel. Dari segi kepakaran pula, wujud perbuatan dengan cekap, mempunyai kuasa peribadi untuk membuat keputusan, perbuatan yang bebas dan autonomi serta bertanggungjawab untuk berunding dan mengajar rakan-rakan (Chong & Elicebat, 2004).
Selain itu, akan mewujudkan jururawat yang berdisiplin, bekerjasama secara berpasukan dan mematuhi peraturan-peraturan pada setiap masa. Kesannya, memberi faedah kepada jururawat terutama dalam peluang untuk meningkatkan kemahiran, bakat dan keupayaan (Stewart, 1994). Ini akan mewujudkan penambahbaikan yang berterusan dalam semua aspek kehidupan dan akan menghasilkan penambahbaikan dalam kualiti, pengurangan kos dan meningkatkan kepuasan semua yang terlibat (Murrell & Meredith, 2000). Ini kerana, empowerment mewujudkan rasa bahawa semua kerja yang dilakukan adalah penting dalam memastikan kejayaan organisasi (Scott & Jaffe, 19921). Selain itu juga, mewujudkan perhubungan yang berkesan dikalangan jururawat melalui kerjasama yang wujud kesan daripada empowerment bagi tujuan produktiviti yang lebih tinggi.
Contohnya, hubungan CI dan student nurse akan wujud saling bekerjasama kerana mereka saling memerlukan di antara satu sama lain. Ini kerana, CI memerlukan student nurse bagi mencapai misi dan matlamat pengajarannya. Manakala, student nurse pula memerlukan CI sebagai tenaga pengajar kerana ingin memahami dan mempelajari konsep-konsep dalam bidang kejururawatan (Norton, 1998)..
3.2              Implikasi terhadap pesakit iaitu memberi kepuasan dan mengurangkan rasa sakit atau derita yang ditanggung oleh pesakit. Ia seolah memberi kehidupan kepada pesakit. Ini kerana, kesan daripada tindakan jururawat yang telah memberi rawatan yang optimum dalam merawat pesakit serta meningkatkan kualiti penjagaan bagi perawatan kesihatan (Manojilovich, 2007).
Wawasan kesihatan telah mengalihkan fokus daripada memberi penekanan kepada penyakit (illness) kepada kesihatan (wellness) serta memberi kesedaran kepada individu (pesakit) yang membolehkan individu dan masyarakat untuk mewujudkan pengamalan penjagaan kesihatan kendiri sebagai satu budaya (Zulkifli Hamzah, 2011).
Pesakit akan mendapat kepuasan kerana kesan empowerment ini menyebabkan kepuasan pelanggan diutamakan (Scott & Jaffe, 1991). Ini menggalakkan pesakit menjadi lebih baik kerana ia boleh mempengaruhi pesakit dari segi tindakan atau cara (Manojlovich & Laschinger, 2002). Kepakaran kejururawatan adalah sumber yang berkaitan dengan kuasa yang mempunyai kesan perubahan kepada kehidupan pesakit (Rafael, 1996).
 Contohnya, apabila jururawat dan bersama doktor membincangkan pelan rawatan dengan pesakit yang baru didiagnosis dengan kanser. Beliau mendidik pesakit mengenai rawatan yang mungkin, kesan sampingan dan statistik yang berkaitan. Beliau tidak menawarkan apa-apa sumber atau sokongan, tetapi hanya fakta. Beliau hanya bertanya dan berbincang rawatan yang pesakit pilih, ini menyebabkan pesakit tersebut terharu dan ia memberi kesan dan impak yang besar terhadap pesakit (Gibson, 1991). 
3.3              Implikasi terhadap pendidikan iaitu meningkatkan dan mengembangkan tahap pendidikan di dalam bidang kejururawatan. Ini kerana, kesan daripada penyampaian atau pengajaran jururawat kepada student nurse yang memberi kesan kepada perkembangan dalam pendidikan (Shin, 1998). Jururawat juga akan mendapatkan sebanyak mungkin pengetahuan dan kemahiran dalam bidang kejururawatan untuk menghadapi cabaran, mengkaji semula pengajaran mereka kepada student nurse kepada mencari pendidikan yang lebih baik (Rowles & Brigham, 1998). CI membolehkan pembelajaran secara hand-on dan visual. Pembelajaran secara ini membolehkan jururawat menonton, mencontohi dan melaksanakan proses yang diajar. Ia mengukuhkan kemahiran yang baru mereka belajar (Van Hoozer, 1987).
Contohnya, pendidikan kejururawatan mengajar asas teori kejururawatan dan asas kemahiran kejururawatan mengenai suntikan, ubat-ubatan dan sebagainya melalui CI. Student nurse pula boleh mempelajari tingkah laku yang membantu mereka mengamalkan dan melaksanakan teori kejururawatan tersebut (Schweer & Gebbie, 1976). 
3.4              Implikasi terhadap organisasi iaitu mewujudkan kepercayaan dalam persekitaran kerja, mengurangkan ketegangan kerja dan burnout serta mewujudkan kesan positif dalam tingkah laku jururawat (Hatcher & Tranmer, 1997). Empowerment dilihat sebagai satu transformasi kepimpinan untuk memastikan operasi yang lebih berkesan dalam organisasi (Chong & Elicebat, 2004). Penglibatan jururawat dalam hal ehwal hospital adalah salah satu mercu tanda kejayaan persekitaran hospital (Prescott & Dennis, 1985). Kesannya, organisasi tersebut akan dipandang tinggi dan dikenali di seluruh negara atau dunia sekiranya kuasa yang ada di dalam diri jururawat digunakan dengan betul.
Contohnya, tindakan Nursing Clinical Instructors (CI) memainkan peranan dalam membentuk moral dan sahsiah diri student nurse serta membantu student nurse dalam memahami konsep kejururawatan samada melalui latihan atau buku. Kesannya, akan melahirkan student nurse yang mahir bukan sahaja di dalam bidang kejururawatan, malah merangkumi dalam semua bidang yang berkaitan dengan perubatan. Tindakan ini akan mengharumkan nama organisasi dipersana negara, malah di dunia (Brink, 1996).
3.5              Implikasi negatif juga wujud dalam melaksanakan empowerment in nursing iaitu wujudnya berdaya siang melalui hubungan dikalangan jururawat seperti golongan berkuasa dengan golongan yang tidak mempunyai kuasa. Selain itu, wujudnya penindasan oleh golongan yang mempunyai kuasa terhadap golongan yang tiada kuasa. Implikasi ini juga akan mewujudkan penaklukan dalam pemikiran terhadap individu, masyarakat dan organisasi untuk menjadi lebih kuat atau lebih berkuasa. Selain itu juga, implikasi negatif seperti wujudnya penggunaan manipulasi untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan (Chong & Elicebat, 2004). Implikasi negatif ini juga akan mewujudkan satu budaya “buli” di antara satu sama lain dengan keganasan mendatar yang dijumpai di dalam budaya kejururawatan (Stevan, 2002). Selain itu, akan wujud perasaan tidak hormat dari golongan yang berkuasa kepada golongan yang tiada kuasa.
Contohnya, dalam hubungan Nursing Clinical Instructor (CI) dengan student nurse. Terdapat sesetengah CI beranggapan mereka mempunyai kuasa mutlak terhadap student nurse dan setiap arahan atau tindakan CI perlu dipatuhi. Ini memberi kesan terhadap student nurse iaitu akan wujudnya perasaan tidak berpuas hati dan kecewa sekiranya arahan yang diberikan bertentangan dengan kehendak mereka. Kesannya, akan mewujudkan perasaan rendah diri dan secara automatik akan memberi kesan terhadap organisasi.
4.0       Kesimpulan
            Kesimpulannya, empowerment ialah satu konsep penting yang boleh memberi kesan positif terhadap semua pihak samada terutama kepada kesihatan setiap individu. Empowerment in nursing mempunyai impak yang besar terhadap semua pihak samada dalam aspek individu, sosial, budaya, organisasi dan pendidikan (Rodwell, 1996). Namun, banyak dilihat, empowerment banyak digunakan pada individu iaitu jururawat dan perlu untuk menggunakan empowerment yang mereka miliki terutama bagi tujuan melanjutkan kesihatan pesakit mereka. Empowerment ini samada ia melibatkan promosi kesihatan atau pembangunan organisasi dan adalah penting untuk masyarakat kita secara keseluruhannya yang akan memberi manfaat kepada semua yang terlibat.
            Hubungan empowerment, komunikasi dan proses membuat keputusan terjalin bersama dalam melahirkan prinsip-prinsip serta asas-asas yang kukuh bagi mewujudkan satu kepimpinan yang berkesan, pengawasan atau controlling dan seterusnya ia akan memberikan impak kepada proses dan asas kepada perwakilan tugas yang seimbang serta sejajar dengan pembahagian kuasa dan kewibawaan seseorang ketua atau pemimpin tersebut. Ini menunjukkan mempunyai empowerment yang sah untuk menjalankan kegiatan bagi mencapai satu-satu objektif yang telah diamanahkan kepada mereka dapat mempengaruhi di dalam tugasan atau tindakan mereka.
            Namun, Empowerment in nursing juga dilihat banyak memberi impak kepada organisasi dan dilihat amat penting bagi tujuan untuk mengembangkan sesebuah organisasi dalam era dunia global. Ini kerana, sekiranya tidak mempunyai empowerment, organisasi atau individu tersebut dianggap sebagai boneka. Namun, perlu diingatkan, tidak semua mereka yang mempunyai empowerment mempunyai tahap tanggungjawab yang sama.
            Walaubagaimana pun, bentuk dan kaedah penggunaan empowerment perlu mengikut garis panduan yang telah ditetapkan dan dengan cara yang terkawal. Ini kerana, sekiranya disalahgunakan ia akan mewujudkan kesan yang negatif dan memberi impak yang besar kepada semua pihak. Empowerment akan dilihat dari sudut negatif jika ia dikaitkan dengan kebebasan.  
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan