1.0
PENGENALAN
Perbahasan
dalam mendefinisikan agama telah berlaku dikalangan ahli-ahli agama sejak
berkurun lamanya. Para peneliti agama merumuskan definisi agama berdasarkan
hasil penemuan dan kajian yang dijalankan yang dijadikan sebagai pendekatan
dalam penelitian dan kajian mereka. Terdapat beberapa pandangan yang
mendefinisikan agama tidak lebih daripada konsep moraliti atau akhlak dan agama
sesuatu yang menyentuh hal-hal rohaniah atau spiritual sahaja serta ada pula
yang mendefinisikan agama dengan ritual atau upacara penyembahan (Basendra
Samsul, 2011). Oleh kerana itu, definisi agama membawa maksud yang berbeza-beza
bukan sahaja dikalangan ahli agama, bahkan dikalangan para psikologi,
sosiologi, antropologi, ekonomi, politik dan sebagainya.
Dalam bahasa Arab, agama diertikan sebagai “Din”
yang membawa maksud sebuah sistem peraturan yang bersikap batiniah dan lahiriah
yang harus ditaati dan dipatuhi. Agama juga menyatakan akan mendapat balasan
yang baik sekiranya melakukan dan patuh kepada ajaran serta akan mendapat
balasan yang buruk sekiranya melanggar ajaran (EO’Dea Thomas, 1995:85).
Menurut ahli
antropologi iaitu Anthony F.C (1845) beliau
telah mendefinisikan agama sebagai sesuatu upacara yang diberi rasionalisasi
mitos dan yang menggerakkan kekuatan-kekuatan supernature dengan maksud untuk mencapai atau untuk menghindarkan
sesuatu perubahan keadaan pada manusia atau alam. Ini bermaksud, sekiranya
tidak dapat mengatasi masalah serius yang menimbulkan kegelisahan mereka,
manusia berusaha mengatasinya dengan memanipulasi makhluk dan kekuatan supernature. Dalam kehidupan seharian, masyarakat
melakukan upacara keagamaan agar keluar daripada kesempitan hidup. Hal ini
dipandang sebagai gejala keagamaan yang utama. Jadi agama dipandang sebagai
kepercayaan perilaku dan pola perilaku yang digunakan oleh manusia untuk
mengendalikan aspek alam semesta (Basendra Samsul,
2011). Menurut Radcliffe Brown (1846) pula iaitu seorang ahli antropologi
mendefinisikan agama sebagai ekspresi suatu bentuk ketergantungan pada kekuatuan
spiritual atau moral di luar diri manusia (Jamhari Ma’ruf, 2009).
Melalui pendekatan psikologi, Robert W. Crapps (1845)
telah mendefinisikan agama sebagai kesedaran kebergantungan mutlak kepada Tuhan.
Manakala, pengertian agama dalam konsep sosiologi adalah kepercayaan
terhadap hal-hal yang spiritual seperti kepercayaan dan amalan spiritual yang
dianggap sebagai tujuan tersendiri dan ideologi mengenai hal-hal yang bersifat supernature. Dalam konseps ini, agama
memiliki peranan yang paling penting dalam kehidupan manusia. Dalam kehidupan
sosial, kewujudan ahli agama sangat mempengaruhi perilaku manusia. Ini kerana
melalui agama, manusia dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk (Basendra
Samsul, 2011).
Namun, definisi agama berbeza
menurut Karl Marx (1843) yang telah menemukan hakikat bahawa agama ialah “dadah
masyarakat”. Marx menyatakan dalam karyanya Toward the Critique of Hegel's
Philosophy of Right yang ditulisnya pada tahun 1844 bahawa,
"agama itu adalah candu rakyat". Beliau mentafsirkan agama sebagai
“dadah masyarakat” kerana kesukaran agama-agama dan pada saat yang sama
merupakan ekspresi dari kesukaran yang sebenarnya serta protes melawan
kesukaran yang sedia ada dan yang sebenarnya (Jonathan, 1981:165). Beliau
berpendapat begitu sekiranya agama dimanipulasi oleh golongan tertentu untuk
kepentingan dan melekakan rakyat untuk terus mematuhinya (Magnis-Suseno,
2006:72-73).
Dadah
adalah satu bahan yang disifatkan sebagai boleh jadi baik dan boleh jadi buruk.
Baik jika digunakan atas tujuan dan sebab munasabah, tidak melanggar aturannya
dan digunakan dengan cara yang betul. Buruk apabila digunakan dengan cara yang
sebaliknya (David McLellan, 1973:34). Marx menganggap agama seperti “dadah
masyarakat” kerana menurut sejarah tamadun masyarakat, dadah asalnya adalah
bahan yang digunakan untuk menyelamatkan ramai orang. Dadah digunakan sebagai
ubat berhadapan dengan kesakitan terutama sekali di waktu peperangan dahulu
kala. Namun, dadah jugalah akhirnya telah menyebabkan peperangan dan pepecahan
yang menghancurkan institusi masyarakat itu sendiri. Begitu juga agama, di
mana, agama pada asalnya adalah pengubat kemelesetan moral, kesesatan
masyarakat dan menjadi penyelamat kepada umat manusia. Namun, agama jugalah
yang akhirnya menghancurkan manusia itu kembali apabila kuasa atau autonomi
agama itu jatuh ke tangan orang yang salah (Adam Adli, 2012).
2.0
MARX
MENGATAKAN BAHAWA AGAMA IALAH DADAH MASYARAKAT. BINCANGKAN IDEA INI
2.1 Marx menganggap agama ialah “dadah
masyarakat” kerana beliau menganggap agama menjadi tempat pelarian dan
keterasingan manusia dari dunia nyata dan hidup sosialnya (Bebeck, 2011). Dalam
pemikiran Marx, masyarakat yangt beragama memiliki rasa takut dan cemas yang
mendalam akan suatu jawapan yang belum atau bahkan tidak pasti hakikatnya
sebagai manusia (Harun Hadiwijono, 1980:120). Beliau menyatakan manusia
mengasingkan diri dalam agama. Keterasingan bermaksud masyarakat dengan
peradaban buatannya mengasingkan manusia dari hakikat yang alamiah. Mengakhiri
keterasingan merupakan proses emansipasi di mana manusia membebaskan diri dari
masyarakat dan pemerintahan yang tidak adil. Agama juga dianggap sebagai
provoksi khayalan manusia tentang dirinya sendiri. Dalam agama, manusia
mengasingkan hakikatnya sendiri. Marx menganggap agama sebagai keterasingan
sekunder. Beliau juga menyatakan manusia mencari suatu realiti khayalan dalam
agama kerana keadaan masyarakat tidak mengizinkan sesuatu khayalan tersebut
menjadi kenyataan (Hardiman, 2004:235). Marx juga menyatakan agama adalah dunia
khayalan di mana manusia mencari dirinya sendiri dan ia berlaku kerana dunia
nyata penuh dengan penindasan dan kepura-puraan (Magnis-Suseno, 2006:73). Marx
menganggap bahawa agama hanya menjadi salah satu tempat pelarian ketika
rasionalis manusia tidak mampu lagi untuk mentafsir dunia (Masuloh, 2012).
Contohnya, Marx mengkritik tentang ajaran Kristian yang mengatakan mengenai kehidupan
yang kekal di mana, agama Kristian menyatakan kehidupan abadi merupakan sesuatu
yang indah yang penganutnya perlu menjaga imannya dengan penuh takwa dan taat.
Kesannya, penganutnya akan merasa takut dan berusaha untuk menjadi seorang yang
bertakwa dan taat yang menyebabkan penganutnya terasing dari kehidupan
sosialnya untuk mencapai tahap ketakwaan dan ketaatan yang diperlukan bagi
memperolehi balasan syurga (Karl Marx, 1842).
2.2 Marx
menganggap agama ialah “dadah masyarakat” kerana Marx menganggap agama itu
menyesatkan dan menipu rakyat. Ini kerana masyarakat telah didedahkan dengan
khayalan dan penipuan mengenai agama (Magnis-Susno, 2006:72). Marx mengatakan
terdapat beberapa para penguasa atau ahli politik yang bertindak menukarkan
agama dengan tujuan sebagai senjata untuk mengukuhkan kekuasaan sendiri adalah
merupakan cara yang hina dan jijik. Menjadikan agama sebagai dadah untuk
melekakan rakyat serta rakyat ketagih dan terpaksa terus menyembah kaki mereka.
Taktik pertama adalah menipu rakyat dengan membuatkan semua orang percaya
bahawa agama telah dipelihara dengan cantik oleh penguasa, kemudian menggunakan
kembali agama ini untuk menentang rakyat dan musuh politik masing-masing, apa
lagi jika yang tidak seagama dengan mereka. Agama juga digunakan untuk
kepentingan dan pengaruh masing-masing. Memegang kuasa agama seolah-olah
memberi peluang kepada mereka untuk memperniagakan agama seperti memperniagakan
dadah (Adam Adli, 2012). Marx manyatakan agama hanya menawarkan kebahagiaan
sementara di mana agama hanya menawarkan kesenangan sesaat tanpa menyelesaikan
masalah yang sedang dihadapi oleh masyarakatnya di zaman tersebut. Agama telah
memberikan janji-janji syurga dan hanya berperanan sebagai dadah yang
memberikan kebahagiaan sesaat. Namun, agama dilihat oleh Marx tidak pernah berjaya
untuk menyelesaikan masalah. Beliau menyatakan agama hanya menjadikan
menjanjikan kebahagiaan sesudah kehidupan yang belum pasti (Martin Milligan,
2003:48). Contohnya, Marx menyatakan tujuan agama adalah menciptakan fantasi
ilusi bagi masyarakat miskin di mana, agama mengatakan bahawa ini adalah dugaan
kerana mereka akan menemukan kebahagiaan sejati di lain kehidupan. Marx
menganggap, agama telah menipu golongan miskin yang dalam kesulitan dan agama
memberikan hiburan, sama seperti orang-orang yang terluka semasa peperangan dan
diberikan dadah untuk menghilangkan kesakitan (Yanipathur, 2012)
2.3 Marx menganggap agama ialah “dadah
masyarakat” kerana Marx menganggap agama membuatkan rakyat miskin dan
tertindas. Ini kerana, masyarakat hanya menerima sahaja nasib daripada
memberontak atau menentang (Hardiman, 2004:232). Agama dianggap dadah
masyarakat kerana agama dengan licik diciptakan oleh golongan kelas-kelas atasan
untuk menenangkan rakyat yang tertindas. Agama telah melumpuhkan semangat lawan
masyarakat yang tertindas dan menguntungkan golongan atasan (Magnis-Suseno,
2006:73). Marx menyatakan bahawa, kalangan gereja pada abad pertengahan
dijadikan sebagai alat legitimasi penindasan oleh para penguasa (Yuni Zaharani,
2012). Contohnya, agama dilihat menghukum penganutnya adalah agama ciptaan kaum
kapitalis yang bertujuan untuk menindas golongan bawahan dengan doktrin-doktrin
kesalahan. Marx melihat bahawa perkara tersebut hanya merupakan ciptaan
masyarakat, ciptaan penguasa, untuk memperkuatkan status-quo dan mengembangkan kekuasaannya terhadap masyarakat
bawahan yang dipimpinnya (Syukur Dister,1982:98).
2.4 Karl Marx menganggap agama ialah “dadah
masyarakat” kerana Marx menganggap agama sebagai sumber konflik iaitu
menyalahgunakan agama untuk memusuhi orang lain (George Ritzer dan Douglas,
2004:74). Menyemai rasa benci dan takbur dalam diri orang-orang yang mencari
syurga adalah perbuatan yang hina. Marx mengatakan, kewujudan konflik di antara
kaum dengan penganut agama telah berlaku dan yang menjadi dalang penghasut
adalah ahli politik yang hanya mahu meraih sokongan dari kalangan masyarakat
yang tertipu. Golongan ini dengan sewenang-wenangnya menggunakan alasan
keagamaan untuk menghalalkan tindakan tidak adil ke atas orang lain terutama
yang tidak sealiran dan tidak sependapat serta tidak seagama dengan mereka.
Lebih menyesatkan masyarakat apabila ada yang mula menggunakan perkataan jihad
ke atas sesuatu pihak, walaupun ironinya tidak memahami maksud jihad yang
sebenar (Adam Adli, 2012). Contohnya, kenyataan Marx ini diperkukuhkan lagi
semasa reformasi gereja di Eropah di mana berlaku konflik di antara Gereja
Kristen dengan Gereja Katolik. Ini kerana munculnya dan berkembangnya Kristen
Prostestan di beberapa wilayah Eropah memberikan ancaman terhadap Gereja
Katolik yang telah wujud sejad abad ke-4. Pertikaian tidak dapat dielakkan dan
telah berlakunya perang atas nama agama. Usaha pendamaian sukar dicapai (Adam
Adli, 2012).
3.0
KESIMPULAN
Setiap manusia yang hidup pasti akan
mengetahui apa itu agama. Agama perlu difahami dan diamalkan dengan cara yang
sebenar kerana agama adalah sebagai pegangan hidup agar masyarakat tidak
menyimpang ke jalan yang salah. Namun begitu, bagi golongan yang beraliran
komunis, mungkin agama hanya merupakan candu yang tidak membawa apa-apa dalam
kemajuan atau kehidupan yang sempurna. Aliran ini memang lebih mengutamakan
material daripada segi agama. Memang agama memiliki aturan-aturan yang sudah
ditetapkan oleh penyebar agama dengan dasar wahyu dari Tuhan. Tuntutan hidup
yang harus dilakukan harus sejalan dengan hukum-hukum wahyu Tuhan. Akibatnya
masyarakat agama hanya mengikuti dan menunggu akan takdir Tuhan.
Kesimpulannya,
apa yang dilihat, melalui pandangan Marx, beliau dilihat
tidak melihat agama secara keseluruhan di mana, beliau hanya melihat agama yang berkembang di Eropah pada zaman
tersebut iaitu agama Kristian sahaja. Marx juga hanya memikirkan pengaruh
situasai sosial pada agama, tetapi bukan pengaruh agama pada situasi sosial.
Oleh itu, pandangan Marx tentang agama adalah releven digunapakai pada zaman
atau era tersebut dan apa yang diungkapkan oleh Marx ada kebenarannya
pada zaman tersebut. Ini kerana, Marx bercakap semasa revolusinya iaitu
kehidupan masyarakat pada waktu tersebut adalah sebegitu. Pendapat yang
demikian dipercayai lahir dari pengalaman Marx yang melihat pemimpin dan
institusi agama Kristian di Eropah sebagai sebahagian daripada oligarki yang
menindas rakyat. Pemimpin agama pada zaman tersebut bukan sahaja merupakan
penyokong kepada para penguasa, tetapi juga menguasai pemikiran rakyat supaya
pasrah terhadap keadaan mereka yang tertindas dan mempercayai bahawa mereka
akan memperoleh kemakmuran selepas kematian berasaskan janji bahawa kebahagiaan
itu ada di syurga. Dalam keadaan demikian, rakyat menjadi pasif dan tidak mahu
mengubah keadaan mereka yang buruk itu dengan berjuang untuk menciptakan nasib
yang baik dengan kekuatan mereka sendiri. Itulah sebabnya, Marx menganggap
agama sebagai dadah masyarakat.
Pandangan
Marx tentang agama telah beralih dari ruang falsafah ke ruang sosial dalam
karyanya iaitu German
Ideology yang telah dihasilkan pada tahun 1846, apabila ia
menyatakan bahawa agama adalah satu ideologi yang dibentuk oleh pengeluaran
material dan mempunyai kaitan yang rapat dengan hubungan sosial yang ada dalam
masyarakat (Adam Adli, 2012).
Walaubagaimana
pun, pada dunia sekarang, agama dilihat banyak memberi kebaikan dan
meningkatkan ukhuwah di dalam masyarakat. Ini kerana, agama dilihat penting
kepada masyarakat atau kehidupan manusia kerana agama merupakan sumber moral,
petunjuk kebenaran, sumber informasi tentang sesuatu masalah metafisikal dan
memberi bimbingan kerohanian bagi manusia sama ada semasa gembira atau sedih
(Maylani Lestari, 2011). Agama juga dijadikan panduan kepada masyarakat dan
garis panduan untuk masyarakat mengekalkan perpaduan dan kesejahteraan yang
ada. Ini kerana tanpa agama hidup dan jiwa masyarakat akan kosong tanpa
pengisian agama di dalam diri. Tanpa agama juga, masyarakat akan bertindak
hanya mengikut gerak hati tanpa memikirkan balasan yang akan diterima kelak. Namun
begitu, masih wujud golongan ekstrme agama yang terlalu taksud terhadap agama
yang menimbulkan konflik seperti peperangan, penindasan dan penipuan yang
menyebabkan kesengsaraan kepada masyarakat atau penganutnya. Oleh itu, untuk
menjadikan agama sebagai satu alat mengekalkan dan mewujudkan keamanan,
penganut agama perlu mengamalkan ajaran agama mengikut garis panduan yang betul
dan mengikut landasan yang telah ditetapkan dalam ajaran agama.
alhamdulillah ternyata nama saya juga jadi referensi mahasiswa di malaysia yaaa.... ^_^
BalasPadamalhamdulillah.. thanks because berkongsi ilmu dengan sesama manusia.. semoga sentiasa mendapat rahmat dari ALLAH swt.. amin..
Padam